Jag välkomnar att Danlid nu gör gemensam sak med kommunledningen och engagerar sig för Taxis existens i Vimmerby.
Vimmerby kommun har felaktigt fått klä skott för att Taxi förlorade i upphandlingen. Det kommunen gjort är att låta KLT upphandla vår skolskjutstrafik för att undvika att få två olika entreprenörer på skolskjuts och anropsstyrd trafik.
Danlid skriver att "10 taxibilar körde skolskjutsar för totalt 2.157.404 kronor. Det kan därmed inte vara på endast dessa skolskjutsar som kommunen kan spara 2 miljoner." Då undrar jag om Danlid kan svara på vad övriga miljoner, av de drygt 8,5 miljoner kronor som kommunen betalat Taxi för skolskjutsar, tagit vägen?
Om Danlid forskar lite djupare kan han hämta svaret i följande: Skolskjutsar består av både bilar och bussar, också när Taxi hade huvudentreprenaden. Har man både bilar och bussar kan man dela overheadtjänster som exempelvis telefonväxel. I upphandlingen fick Taxi 6 bussar och Nilsbuss 7 bussar plus 4 personbilar. Nilsbuss har dock valt att köra med småbussar. Upphandlingen av fyra personfordon (taxibilar) vann Nilsbuss, Taxi förlorade. Taxi har fortfarande kvar 6 fordon för skolskjutstrafik. Nilsbuss har 11 fordon. Taxi har fortfarande uppdrag som färdtjänst, sjukresor etcetera.
När Magnus Danlid säger att Taxi bara har fyra bilar som står till allmänhetens förfogande så vill jag hävda att detta är Taxis eget beslut, inte kommunens eller KLT:s.
Om man delar upp sina bilar i kategorier skolskjutstaxi, sjukresetaxi, färdtjänsttaxi och allmänhetens taxi så är det ett beslut man tar i Taxi-bolaget. Det beslutet tar inte kommunen. Det är fullständigt orimligt att begära att kommunen ska gå in och ordna affärsplaner för hur Taxi ska bedrivas.
Danlid vet att det finns ett regelverk kring den här typen av upphandlingar. Jag välkomnar om han vill göra samma sak som vi i stadshuset; vi pratar med KLT:s VD och ber honom genomlysa reglemente och regelverk för att söka lösningar så att även allmäntaxi kan fungera. Vi skriver brev till VD, som Danlid träffar vid varje sammanträde, och ber honom agera för att hitta lösningar. Vi för samtal.
Om Danlid, och även Helen Nilsson (s), börjar samtala med KLT:s operativa ledning i den här frågan, vars styrelse de sitter i, så kommer VD:n i KLT att förstå att det också finns styrelseledamöter i hans egen styrelse som är engagerade i frågan.
Micael Glennfalk,
Kommunstyrelsens ordförande (m)
Välkomnar Danlids engagemang för taxi
Noterar med glädje att Magnus Danlid (c), ledamot i Trafikstyrelsen (KLT), nu också funderar på det regelverk under vilket Kalmar Läns Trafik handlar upp kommunernas kollektivtrafik i ett inlägg i denna tidning. Både Danlid och Helene Nilsson (s), Vimmerby sitter i Landstingets trafikstyrelse och har hela tiden kunnat följa upphandlingen, som valde bort Taxi som huvudentreprenör för skolskjutsarna i Vimmerby.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.