Vi måste hela tiden jobba med påverkan och ta fram underlagsmaterial. Faktum är att vi redan lagt ner två miljoner kronor på det. När det gäller vägar och järnvägar är det viktigt för länets utveckling. Järnvägen är statlig, E22:an, 33:an och 25:an likaså, övrigt ska skötas av Regionförbundet.
Till detta har man fått 600 miljoner, säger Brynielsson. Är det rätt summa? Samtidigt som Regionförbundet fått anslaget kräver de att landstinget ska betala. Anders Andersson, Kd, landstingsråd, säger att vård ställs mot järnvägstrafik och att de två sakerna ska ställas mot varandra vill han inte vara med om.
Brynielsson säger att ett utbyggt nät skulle kosta sex miljarder men då skulle Hultsfredsbor få en restid till Kalmar på 40 minuter och då öppnas arbetsmarknaden i länet på ett helt annat sätt. Var finns det arbeten i Kalmar för den som pendlar från Hultsfred?
Regionförbundets ledning Anders Åkesson (c) och Lena Segerberg (s) skriver till regeringen och trycker på om infrastrukturen, tydligen medvetna om att det är deras och inte landstingets ansvar.
Själv vände jag mig till Statsrådsberedningen, statsministerns kansli, som skickat över min skrivelse till berört departement.
Visst ska trafiken fungera men det är Regionförbundets sak, inte landstingets. Det är Regionförbundet som får de statliga anslagen.
Vi minns allt för väl hur vården försvann när socialdemokratern och vänstern köpte direkttåget Kalmar-Köpenhamn för våra vårdpengar, det får aldrig hända igen.
Margaretha Brodd
Vimmerby
Vården försvann med direkttåget till Köpenhamn
Vi förstår inte alls varför landstinget blivit inblandat i ett tåginköp som faller på Regionförbundet. Regiondirektör Håkan Brynielsson är i tidningsartikel tydligen klart medveten om var tåginköpen hör hemma. Han säger vi har inte tillfredsställande kommunikationer i dag och skyller misslyckandet på konkursen mellan Kalmar och Oskarshamn och ett för svagt påverkansarbete gentemot statsmakterna.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.