Enligt barn- och utbildningschefen Anders Jansson beror det på att lärarna har kunskapsbrister. Vissa har svårigheter att lära ut både läsning och matte medan andra helt enkelt inte klarar av att sätta rättvisa betyg, anser Anders Jansson.
Vi lärare på Venhagskolan i Målilla tycker att vi är duktiga på att lära ut både läsning och matte. Betyg sätter vi inte eftersom vi endast har elever till och med åk 6. Trots att vi anser oss kunniga och kompetenta, finns det på skolan elever som har svårt för både läsning och matte.
Självklart finns det flera olika anledningar till att ett barn har svårigheter med skolarbetet, anledningar som är olika för varje enskilt barn.
Att utpeka oss lärare som enda orsak till barns svårigheter, är att förenkla ett komplicerat problem som kan bero på många olika saker. Att det dessutom är vår högste chef som riktar ett sådant misstroende mot oss är skrämmande.
Om uttalandena i ovan nämnda tidningar stämmer, förväntar vi oss att Anders Jansson med kraft tar tag i problemet med lärare som har stora kunskapsbrister, samt ger oss andra hårt kämpande lärare upprättelse. Det är Anders Jansson som ytterst ansvarar för skolans kvalitet och resultat.
Lärarna på
Venhagskolan, Målilla
Varför peka ut oss lärare?
Nästan var fjärde niondeklassare i Hultsfreds kommun förväntas bli underkänd i år, kunde vi läsa i Oskarshamnstidningen och Vimmerbytidningen. Det är skrämmande många. Vad beror det då på?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.