Vi skrev så här: "Samtidigt är det nödvändigt att ekonomiska buffertar införs i budgetarbetet så att särskilda insatser, som de i Västsverige, kan göras när det uppstår ett behov." Det var alltså ett seriöst försök att starta en diskussion om hur vi ska klara de långsiktiga investeringarna i vägar och järnvägar.
Den 15 december svarar de moderata riksdagsledamöterna Nils Fredrik Aurelius, Gunnar Axén, Tobias Billström och Jeppe Johnsson på vår artikel. Men de är så upptagna av att tala om hur duktiga moderaterna enligt deras uppfattning är att de tydligen inte förmår att läsa innantill. I stället för att delta i en diskussion anklagar de oss för att "fiska röster", som de uttrycker det.
Och sedan försöker de informera oss om hur mycket moderaterna vill satsa på vägarna. Men som vanligt blir det bara halva sanningen.
Moderata riksdagsledamöter tycker om att åka runt och lova mer pengar till bland annat väginvesteringar. Det gör de samtidigt som de vill sänka skatterna. Hur får de det här att gå ihop? Svaret är att det får inte moderaterna. De berättar inte att de också vill sänka ersättningen till sjuka och arbetslösa.
De berättar inte heller att det de kallar en "budgetförstärkning" på 9 miljarder genom en privatisering av trafikskadeförsäkringen också har en kostnadssida för bilister och MC-förare. Det blir de som ska betala den budgetförstärkning som moderaterna berömmer sig av. Det innebär i princip en fördubbling av trafikskadepremierna för den enskilde bilisten. De riskutsatta grupperna kommer att få högre premietillägg än de mindre riskutsatta. Yngre drabbas mycket hårdare än äldre, och en kraftig pålaga drabbar den svenska åkerinäringen.
Den moderata kvartetten skriver att de vill satsa på E 22. Men de nämner inget om kopplingen mellan mer pengar till vägar och mindre pengar till föräldralediga, sjuka och arbetslösa, eller att de vill privatisera trafikskadeförsäkringen.
Också i ett annat avseende saknar moderaterna trovärdighet. De vill ge 6 procent mer till vägar än riksdagsmajoriteten. Det räcker till ungefär ytterligare fem mil motorväg i normal terräng. Men var i landet ska dessa fem mil motorväg byggas?
Varje moderat åker hem till sin landsända och säger att det är just i deras del av landet som dessa fem mil väg ska byggas. Nils Fredrik Aurelius har tydligen tagit på sig uppgiften att försöka inbilla invånarna i Kalmar län att det är just här som pengarna ska investeras. De tre andra artikelförfattarna har väl samma uppdrag i sina hemlän.
Som sagt: Var finns trovärdigheten i den politiken?
Krister Örnfjäder, Västervik,
riksdagsledamot för socialdemokraterna
Vilka ska betala moderaternas väginvesteringar?
Jag har tillsammans med tre socialdemokratiska riksdagsledamöter från Skåne, Blekinge och Östergötland i en artikel diskuterat hur vi ska klara finansieringen av de stora investeringarna i vägar och järnvägar. Vi skrev bland annat mot bakgrund av behovet av en utbyggnad av E 22. Vi är väl medvetna om att det behöver göras satsningar i Västsverige men vi kritiserade att det sker på bekostnad av exempelvis E 22.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.