Vissa mer ansvariga

Ett tack till signatur JS för en tänkvärd insändare i VT 3 maj! Du påpekar däri allas vårt ansvar för samhällets värderingar och normer.
Genom våra val av till exempel dataspel, tv-program, mode, tidningar, livsmedel, talesätt och talad jargong påverkar vi vuxna konsumenter barns och ungdomars normer.

Från läsekretsen2004-05-07 23:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Detta synes helt riktigt, men några synpunkter kan tilläggas:
För det första är det inte lätt (omöjligt) att helt undkomma mediernas och reklamens makt. Det är därför viktigt att sätta sig in i och avslöja de värden och åsikter, som mediemakthavarna har.
För det andra är det nog en illusion och demokratisk övertro att anta att alla människor har samma inflytande på rådande normer och värderingar i samhället. Istället är det säkerligen så, att i alla samhällen finnes en politisk, ekonomisk och kulturell etik, som sätter dagordningen och bestämmer vad som är viktigt/oviktigt.
Även här är av intresse att utröna, hur eliter bildas och fungerar och sätter sin agenda.
Skulle vi sen önska en motvikt mot elit- och mediemakten, så tror jag inte "att ensam är stark". Utan här torde krävas - på svenskt manér - en folkrörelse, alternativt att blåsa liv i någon av våra slumrande ideella eller fackliga rörelser. Det finns ju bland människor så kallade opinionsbildare (utanför eliten) med egenskaper och åsikter, som vinner folks förtroende och anslutning. Om många sådana opinionsbildare skulle uppträda samtidigt och med likartade värderingar, skulle de teoretiskt - och med kanalisering i organisationer - kunna bilda en motvikt till elit-mediemakten och sätta gränser för denna.
I denna mening skulle just opinionsbildare kunna anses vara mer ansvariga för samhällets utseende än medelsvensson själv, men med de båda krafterna i samklang med varandra för ett slags folkmakt.

"Ansvar"

Läs mer om