Denna utredning har ju pågått i ett antal år nu. Mitt förslag är att använda den norra infarten, Skärstadinfarten, där det finns en trafiksäker korsning med separat fil för södergående trafik som ska svänga vänster till Södra Vi. 50 meter efter korsningen går det att anlägga en ny väg över åkrarna till Svecias gamla sågplan. Där går att ansluta till befintlig väg så att den tunga trafiken till Ljunghälls och träindustrierna inte behöver köra genom samhället. Tung trafik till Djursdala kan fortsätta Industrigatan till Stationsallén och vidare till Djursdalavägen.
Jag förstår att hushållen i Skärstad kommer att opponera sig mot detta förslag, men berörda markägare tycker jag kan höra av sig till Transportstyrelsen med inbjudan om samtal till försäljning av mark för en ny väg.
Alla skolbarn, även vi andra, ser fram emot att slippa den tunga trafiken genom samhället. Alternativet till mitt förslag är: Sänk hastigheten för fordon över 7,5 ton till 30 km/h på genomfartsleden i Södra Vi snarast möjligt.
Bengt Barkstam,
Kommunfullmäktieledamot för SD Vimmerby-Hultsfred
Ytterligare en infart till Södra Vi
Jag har skickat en skrivelse till Transportstyrelsen angående ytterligare en infart till Södra Vi. Ett förslag från myndigheten är att bygga en ny infart genom en stor vattentäkt och en bro över Stångådalsbanan med anslutning till Stationsallén.Detta förslag kommer att kosta oss kommuninvånare många miljoner kronor, om det nu går igenom vill säga.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.