Intensiv kampanj ska främja läslust

Biblioteken har fått 200 000 kronor för att marknadsföra en digital databas, som är tänkt att skapa läslust.

Hampus Eriksson vill få upp folks intresse för Pressreader, där man kan läsa 7 000 tidningar. För att visa att tjänsten finns, har regionbiblioteket satsat 200 000 på marknadsföring.

Hampus Eriksson vill få upp folks intresse för Pressreader, där man kan läsa 7 000 tidningar. För att visa att tjänsten finns, har regionbiblioteket satsat 200 000 på marknadsföring.

Foto: Olof Carlson

Hultsfreds kommun2019-09-11 22:00

Tjänsten, som har namnet Pressreader, innehåller över 7 000 tidningar från hela världen som kan läsas gratis i app eller på hemsida på över hundra språk. Syftet är att tillhandahålla information utifrån bibliotekens demokratiska uppdrag. 

– Tjänsten har funnits rätt länge och finansieras av "Stärkta bibliotekspengar", säger bibliotekets Hampus Eriksson. Däremot används den inte i den utsträckning man kan önska, vi har nog varit rätt dåliga på att tala om att den finns.

Därför satsar man på en kampanj fram till den 13 oktober, där Pressreader marknadsförs extra på alla bibliotek och KLT:s bussar med mera.

Regionbiblioteket har fått 200 000 kronor av Kulturrådet till den här kampanjen.

Karta: Hultsfreds bibliotek
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!