Älskade, hatade teknik

Nya BMW i8 är ett utmärkt exempel på ingenjörskonst som för bara några år sedan verkade fjärran. Men även populära standardmodeller får allt mer sofistikerade och innovativa hjälpmedel - ändå ökar kritiken från missnöjda bilägare. Amerikanska J.D. Power är världsberömda för sina kvalitetsundersökningar och har aldrig registrerat så kraftigt missnöje som i år.

Foto:

Krönika2015-02-04 05:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Kritiken berör främst nya komplicerade displayer och infotainmentsystem som enligt ägarna kräver snudd på ingenjörsexamen för att man ska få dem att fungera. Men kunderna är även trötta på "filbytesvarnare" som larmar för ofarliga regndroppar i stället för bilar som kommer hotande nära.

Samtidigt som industrin förfinar och slipar på tekniken så fortsätter utvecklingen med avancerade hjälpmedel. Både Audi, BMW och Toyota har exempelvis presenterat strålkastare med laserljus. Man har räknat ut att över femtusen människoliv skulle sparas varje år med den effektiva lasertekniken - men hur mycket industrin än argumenterar blir det nobben i USA. Här är laserlampor förbjudna då standarden för bilarnas strålkastare skrevs 1968 och då hade den första fungerande lasern bara existerat i åtta år.

Riktigt uppskattat är däremot förarassistenten som parkerar bilen åt dig. Att fickparkera är en mardröm för många osäkra bilister som hellre kör ett varv extra runt kvarteret än chansar på att klämma in bilen i en minimal lucka. Att trycka på knappen, luta sig tillbaka och se bilen göra en perfekt fickparkering har blivit något av en självklarhet och modeller som saknar finessen är svårsålda. Nya Lincoln MKC går ännu ett steg längre och kan även knixa sig ut från en minimal parkeringsruta helt utan förarens hjälp.

Lika populärt här i staterna är en app som håller reda på tomma luckor i parkeringsgarage och som dessutom hjälper föraren att hitta bilen när shoppingen är slut. Nu har man utvecklat systemet ytterligare och med en smartphone kan man både reservera och betala parkeringen på förhand. Därmed slipper bilisterna köra runt och leta efter tomma parkeringsplatser.

Fast medan branschen lägger ner astronomiska belopp på ny teknologi så klagar amerikanska kunder på något så enkelt som mugghållarna. Minst en hållare per passagerare är en självklarhet för jänkarna och det klarar inte alla varumärken. De inhemska modellerna är ofta utrustade med generösa "cupholders" men det är värre med europeiska och asiatiska bilar.

Amerikanarna äter oftast sin frukost i bilkön på väg till jobbet och då ska det finnas plats för en XL-mugg med kaffe eller cola och avläggningsplats för familjens fettdrypande donuts då även barnen äter i bilen på väg till skolan. Matkulturen har gjort sjuttio procent av USA:s befolkning överviktiga medan bilarnas säkerhetssystem, liksom bältena på världens flygplan, är utprovade för en normalvikt på 75 kilo.

Inom det amerikanska inrikesflyget är det mer regel än undantag att passagerare tvingas använda bältesförlängare och det är något som bilindustrin tagit lärdom av. Nu ska nämligen bilarna som säljs i USA utrustas med längre säkerhetsbälten som standard för att nå runt medborgarna. Det om något är ju ett "tungt" argument!

Läs mer om