Bilen, myten, legenden

Jag sitter på Ristorante Il Cavallino Rampante i Maranello. Restaurangen är känd för sin ypperliga mat, men framförallt för att det är Ferrari som driver krogen. Här kan man se Formel 1-bossen Stefano Domenicali dricka husets röda och Fernando Alonso klunka mineralvatten. Plötsligt dyker Ferraris långe och gänglige vd Luca di Montezemolo upp. Det är en herre som betraktas som en gud i Italien.

Foto:

Krönika2014-03-20 05:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Historien om hur Montezemolo blev upptäckt av Ferrari är smått fantastisk. Som 25-årig nyutexaminerad jurist började han tävla med sportbilar och deltog 1973 i en radiosänd pratshow för att försöka tvätta bort Formel 1-racingens stämpel som rikemanssport. Av en ren slump råkade grundaren Enzo Ferrari lyssna till programmet och det resulterade i att Luca di Montezemolo blev tävlingschef för Ferraris F1-stall.

Invånarna i Maranello talar fortfarande om Belgiens Grand Prix på Zandvoortbanan 1975, då hans beslutsamhet att få in sin Ferrari i depån för däckbyte nästan kostade honom livet. Montezemolo blev nämligen påkörd av Ronnie Petersons Lotus när han sprang över depårakan - men undkom mirakulöst med ett brutet ben!

Det få vet är att Sverige var första landet utanför Italien som grundaren Enzo Ferrari skickade ett fabriksteam till. Vid Stockholms Grand Prix 1948, vilken kördes på Skarpnäcksbanan, vann italienarna och bakom ratten satt Clementi Biondetti. Det här var alltså startskottet för en epok och har tyvärr nästan helt glömts bort.

Men vad är det då som får killar och tjejer över hela världen att fascineras av Ferrari? Varför viftas det lika mycket med röda flaggor på racerloppet i Brasilien som på hemmabanan Imola och varför köar människor från hela världen för att få äga en Ferrari? Jo, Ferrari är helt enkelt det företag i världen som det skapats flest myter omkring. Ferrari vet naturligtvis att en myt bevaras bäst genom oåtkomlighet. Öppenhet krossar myter medan slutenhet låter rykten och spekulationer spridas.

När jag frågar Luca di Montezemolo om han kan förklara mytbildningen svarar han. ?Jag vet inte, men vårt sätt att jobba är kanske mytbildande. Nu ska vi exempelvis tillverka färre bilar, öka exklusiviteten men samtidigt öka omsättningen". Vilket är då det största hotet mot myten? ?Att tillverka bilar som inte respekterar vårt varumärke" svarar Montezemolo blixtsnabbt. Att han lyckats bevisas av Brand Finance som i sin rapport för 2013 rankar Ferrari som det mäktigaste varumärket i hela världen.

Om någon med normalt seende lyckas undvika den stegrande hingsten i Maranello så är det glasögon som gäller. Det är nämligen här bilarna med den stegrande hingsten i nosen tillverkas. Hästen står staty i rondeller, finns på barer, restauranger och pryder dessutom allt ifrån kalsonger till paraplyer i den officiella shopen. Elaka tungor hävdar att Ferrari tjänar mer pengar på att licensiera sitt varumärke till allehanda prylar än själva bilarna. Luca di Montezemolo skrattar åt frågan, men avslöjar att det säljs igenomsnitt 95 officiella Ferrari-produkter varje minut runt om i världen. Det blir 5 700 på en timme eller 136 800 på ett dygn.

Efter en spännande rundtur hos Ferrari börjar dagen lida mot sitt slut och motorsången från företagets testbana i utkanten av Maranello har tystnat. Framför den klassiska fabriksporten står två nya 458 Speciale parkerade. Mina ögon fokuserar på de utsökta formerna, hjärtat börjar bulta och blodet koka. I morgon är det dags för provkörning och jag tänker för mig själv: vissa dagar på jobbet är bättre än andra!

Läs mer om