Bilindustrin "blomstrar"

Många villaägare har fullt sjå att bli av med maskrosor och annat ogräs. Nu funderar forskare hos amerikanska Ford på hur de oönskade gula blommorna i våra gräsmattor ska kunna användas - i bilar. En mjölkvit substans som sipprar ut från maskrosrötterna går nämligen att förvandla till gummi och kan exempelvis användas till mugghållare, golvmattor och klädseln. Visst "blomstrar" det för USA:s bilindustri!

Foto:

Krönika2011-08-16 06:29
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


I stora amerikanska växthus odlas maskrosor i perfekta rader och om sluttesterna håller vad forskningen hittills kommit fram till kan vi räkna med att ogräset blir en viktig komponent i kommande bilar. Men tyvärr hjälper det inte oss som i sommar för en ojämn kamp emot de gula blommorna i gräsmattan.

För bara något år sedan stod den amerikanska bilindustrin på randen till kollaps. President Obama kritiserades från högergrupper när han lånade ut skattepengar för att rädda 100 000-tals jobb. Nyligen kunde General Motors och Chrysler tysta kritikerna när de betalade tillbaka pengarna. Efter ett stålbad med nödvändiga neddragningar har jättarna i Detroit återuppstått, om än i slimmat format. En konkurs för GM och Chrysler hade inneburit att underleverantörer som även producerar delar till japanska, koreanska och europeiska märken dragits med i fallet. Hoppas att vår svenska regering lyssnar och lär så de blir lite mer vidsynta när det gäller lån till bilindustrin här hemma.

Jag såg i veckan en amerikansk reklamfilm på TV med budskapet: "du stödjer väl hemmalaget, annars är du en svikare". Nej, det handlade inte om baseboll - utan bilar! Politiska tungviktare har gång på gång slagit fast hur viktigt det är att amerikaner köper amerikanskt. En svag dollarkurs gör nämligen europeiska bilar lockande billiga i USA, samtidigt som motorjournalister lyfter fram "Euro-cars" som föregångare i form och funktion. Senast i raden är Ford Focus som fått full pott i amerikanska tester och hittar mängder av nya kunder i staterna. Lägg därtill en attraktiv prissättning - den modell vi svenskar betalar runt 180 000 kronor för köper jänkarna för 105 000. Det är en prisskillnad på 75 000 kronor!

General Motors har också tagit fasta på att europeisk design är glödhet. Nya Buick Regal är i själva verket en Opel Insignia som designats och byggs i - Tyskland! Den skeppas till USA och hyllas av motorjournalister för sin väghållning och höga byggkvalité. En del går så långt att man kallar modellen för en pånyttfödelse av General Motors. Vad man däremot talar tyst om är att bilen inte har en skruv gemensamt med de modeller som byggs i USA. Buick Regal är inget annat än en tysk Opel med Buick-emblem i grillen.

Sommar är cruisingdags på båda sidor Atlanten och pärlorna dammas av efter en lång vinter i garaget. En av mina personliga favoriter är Ford Edsel - modellen blev ett gigantiskt fiasko som var nära att ruinera Ford. Idag är det en eftertraktad samlarbil eftersom Edsel bara tillverkades under tre år (1958-1960). Den djärva designen som skulle locka nya kunder avskräckte istället köparna och inte ens en hårdlansering med Frank Sinatra och Louis Armstrong hjälpte.

En ny Ford Edsel kostade runt 3 000 dollar att köpa, men hela 24 000 dollar att tillverka. Tja, inte undra på att konkursen var nära. Även om modellen kom att kallas fiasko och aldrig blev en konkurrent till Cadillac är det en ljuvlig jänkare att glida runt med på sommaren. Åttan mullrar gott när man gasar, men smakar det så kostar det. Med en förbrukning på närmare 2,5 liter milen kan man hålla sig för skratt när det är dags att tanka här hemma. Amerikanarna däremot orkar inte bry sig med tanke på att soppan enbart kostar fem kronor litern!

Läs mer om