BMW gräver guld i USA

När den första roadstern från BMW rullade av fabriksbandet i amerikanska Spartanburg och in i filmhistorien som James Bonds tjänstebil i GoldenEye blev det början på en gyllene tid. Bokstaven "Z" i modellnamnet kommer från tyskans "zukunft" och betyder framtid. Men ingen kunde förutspå vilken guldkantad framtid det skulle bli för BMW i staterna. Idag är nämligen det tyska märket den största bilexportören i USA.

Foto:

Krönika2014-10-30 05:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Pratar man amerikansk bilindustri så går tankarna med automatik till de tre stora i Detroit: Ford, General Motors och Chrysler. På hemmaplan är det bara Toyota som kan konkurrera med General Motors, men titeln som största exportör av bilar från USA går lite förvånande till det tyska märket med den blåvita propellern på motorhuven.

BMW:s fabrik i South Carolina står för sammansättning av hela tyskarnas SUV-program, från X3 till X6. Den kommande värstingen, X7, ska också byggas i staterna och skeppas därefter till kunder i Europa. Men bayrarna är inte ensamma om att gräva guld i USA.

Inte långt från BMW:s fabrik i Spartanburg ligger en jätteanläggning med en blå stjärna på taket. Det är sammansättningsfabriken för Mercedes och här rullade den första bilen ut 1997, en ML320. Sedan dess har produktionen närmast exploderat och från Tuscaloosa skeppas nu M, R och GL-modeller på löpande band till Mercakunder i olika världsdelar.

Sedan många år är den amerikanska västkusten centrum för världens bilutveckling och alla märken med självaktning har en designstudio i Kalifornien. Medelamerikanen byter bil vart fjärde år medan bilägarna i Kalifornien är mer lättflirtade och byter ungefär vartannat. Sedan japanska Honda öppnade sin första fabrik i staterna för trettio år sedan har de flesta stora bilmärkena hakat på och det var länge sedan "The Big Three" var ensamma herrar på täppan i sitt eget land.

Toyota, Nissan och Kia/Hyundai har fabriker i staterna som bygger modeller enbart för USA.
Fördelarna är att man slipper dyra fraktkostnader och modellerna skräddarsys på plats för respektive marknad. Men långt ifrån alla modeller skruvas ihop i staterna och varje vecka lossas över 10 000 Toyotabilar i Jacksonville i Florida och i returlasten hem till Japan har man inte bara solmogna apelsiner. Även stickprov ur den amerikanska produktionen av Toyotabilar skickas hem till Japan för kvalitetskontroll.

Läs mer om