Borta värst, hemma bäst

Tid är pengar, inte minst i det stora landet i väst. Det du tjänar idag kan avgöra om du ska kunna betala räkningarna i slutet av månaden. Bilverkstäderna tjänar storkovan på stressade kunder som litar på att mekanikerna gör det du har beställt, men istället utför man helt onödiga reparationer. En Lincolnägare lämnade in bilen för däckskifte men blev debiterad en jättesumma för byte av drivknutar på framhjulen. Att bilen var bakhjulsdriven och saknade drivknutar hade den kreative verkstadschefen missat.

Foto:

Krönika2012-10-22 12:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Branschens skamfilade rykte har påverkat affärerna och kunderna sviker - men nu tar man nya friska tag. Verkstan ska nämligen komma hem till dig och fixa oljebyte, skifta kamrem eller avgassystem medan du ser på. Det är något helt nytt, för i amerikanska verkstäder är bilägaren portad. Man hänvisar till olycksrisken och att en skadad kund kan stämma företaget på mångmiljonbelopp. Men på garageuppfarten kan ingen hindra dig att kolla hur jobbet utförs.

Jag fick själv testa hur effektiv servicen är när en sten som ramlade av flaket på en lastbil studsade upp och gjorde ett fotbollsstort hål i vindrutan. Det var fredag och klockan var sex på kvällen, en tidpunkt när alla borde ha stängt för helgen. Inte bra, tänkte jag. Bilen skulle ju användas för en helgresa redan nästa morgon. Jag ringer försäkringsbolaget där en röst glatt meddelar att en servicebil byter rutan vid mitt hus i morgon bitti.

Punktligt, lördag morgon klockan åtta, rullar en servicebil upp framför huset. En kille i röd overall hälsar artigt och tar sig direkt an bytet av vindruta. En timme senare är rutan inte bara bytt, bilen är dammsugen och han frågar vänligt om jag är nöjd med servicen. Och vem kan väl vara något annat, speciellt när han tillägger att både jobbet och rutan har livstids garanti - utan självrisk! Ett par timmar försenade kom vi iväg, alternativet hade varit en dyr hyrbil. Eftersom det här var i USA där glasrutor byts utan självrisk kostade den rullande glasfirmans utryckning ingenting.

Alla jobb kan inte utföras på en garageuppfart men då kan du räkna med gratis lånebil medan din trotjänare blir servad. Skulle du föredra att vänta kan du sjunka ner i någon av massagefåtöljerna i loungen samtidigt som en värdinna kommer med kaffe och donuts eller bjuder på gratis hamburgare om du är hungrig. TV, fri WiFi och godis till ungarna ingår som en självklarhet för nu ska branschens rufflarstämpel putsas bort och charmoffensiven vet inga gränser. Man gör allt för att du ska trivas och kanske rekommendera verkstaden till dina grannar.

Punktligt rullar din bil ut genom glasdörrarna. Naturligtvis nytvättad med putsade rutor och insidan dammsugen. Kundmottagaren, i oklanderligt vit skjorta, som hela tiden berättat hur arbetet framskridit, öppnar dörren och ger dig nyckeln i handen. Innan du får köra i väg måste du naturligtvis betala om det inte är någon försäkringsskada, men för servicekillen är det viktigaste att få veta hur nöjd du är med hans jobb.

Du hinner nätt och jämnt innanför dörren innan telefonen ringer och du uppmanas svara på tjugo frågor om din upplevelse. Allt ska betygsättas på en skala från ett till fem - från bemötandet till behandlingen du fick medan du väntade. Ditt svar kan vara avgörande om kundmottagaren eller mekanikern ska ha sitt jobb kvar i morgon, för i USA är anställningstryggheten ännu sämre än kvalitén på bilreparationerna!

Läs mer om