I november dog 14 personer och 1 297 skadades i trafiken. 111 av dem svårt, 1 186 lindrigt.
30 procent av olyckorna mellan bil och gångtrafikant sker på eller i närheten av ett övergångsställe och sedan zebralagen, som innebär att bilister har väjningsplikt gentemot gångtrafikanter, infördes 2000 har de olyckorna ökat.
Alltså: lagen som skulle göra gångtrafikanter säkrare har gjort dem osäkrare. De skadas ännu oftare på övergångsställena. Eller dör.
Under 2018 dog 325 personen i trafiken, ett oroväckande trendbrott.
Hastigheten är en bov, men jag är övertygad om att också zebralagen är det. Det är obegripligt att denna 20-åriga lag inte skrotas.
Lagen invaggar i synnerhet unga människor, som inte upplevt tiden då man aldrig korsade en väg utan att noga se sig för och dessutom fick tjänstgöra som skolpolis, i falsk trygghet. De tror att de syns och själva kör de inte bil än.
Eftersom det finns gatljus som lyser upp själva vägbanan känner de sig säkra. Men med gatljus, blänkande asfalt och ljusspill från alla håll uppstår skuggspel som gör det ännu svårare att upptäcka mörka gångtrafikanter.
Självklart stannar jag för varenda fotgängare vid oövervakade övergångsställen. Men det förutsätter ju att jag får en rimlig chans att se dem!
Större delen av min väg till jobbet kör jag bil, den sista kilometern går jag.
Jag åker i snigelfart förbi alla övergångsställen, men varje morgon åker hjärtat upp i halsgropen när mörkklädda personer med raska steg kliver rakt ut i gatan. Inte sällan med blicken stint parkerad i mobilen.
Många cyklister tror att de har företräde vid samtliga övergångsställen. För att rädda livet på dem måste man stanna bilen helt framför övergångsstället och titta noga åt båda håll, om det kommer någon i full fart.
Ibland med lyse, men lika ofta utan.
De TROR att de syns. I själva verket leker de med döden.
Jag bor på becksvarta landet. Människor i alla åldrar har pannlampor och reflexvästar när de rör sig på landsvägen, på promenad eller till och från skolbussen. Allt annat är förenat med livsfara.
Kan vi bötfälla den som inte bär bälte med 1 500 kronor kan vi bötfälla den som inte bär reflex – som leker med döden och riskerar att orsaka ett livslångt psykiskt trauma hos den som kör på dem – med samma summa. 1 500.
En reflex kostar en spottstyver och är en extremt billig åtgärd för att minska lidandet. Inte bara för den som förolyckas, utan även för stackaren bakom ratten.