Bryt mönstret - öka trycket

Tänk dig följande: du färdas i en metallklump som väger cirka två ton och det som ligger an mot vägbanan och håller bilen säkert där är däcken, med en kontaktyta så liten som fyra handflator! Att kolla upp däcken är med andra ord livsviktigt - visste du exempelvis att var tredje bilist kör med alldeles för lågt ringtryck. Det är inte bara farligt, utan bilen drar även mer soppa och däckens livstid förkortas radikalt. Här är några goda råd inför skiftet till sommardäck!

Foto:

Krönika2010-04-14 07:18
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Den 15:e april är sista dagen för att köra på dubbdäck, sedan kan du åka på 1 200 kronor i böter om det inte råder "vinterväglag". I praktiken är det polisen som gör bedömningen och det anses vara vinterväglag om det finns snö, is eller frost på någon del av vägbanan. Har bilen däremot dubbfria vinterdäck eller friktionsdäck så ligger avgörandet i dina egna händer.
Det är nämligen helt lagligt att köra på dessa året runt! Det är absolut inget vi rekommenderar då däcken har uselt grepp och bromsförmåga på sommarväglag.

Nött - en nitlott
Duger dina däck en sommar till? Börja med att kontrollera mönsterdjupet som ska vara minst 1,6 millimeter enligt lag, detta mätt på slitbanans minsta mönsterdjup. Vi anser däremot att mönsterdjupet bör ligga på minst 3 millimeter, vilket mäts lätt med en vanlig femkrona. Avståndet mellan siffran 5 samt ytterkanten på myntet är 3 mm och redan då har man ett betydligt sämre väggrepp än om däcket varit nytt! Flera tillverkare har slitagevarnare (en färgmarkering i slitbanan) som gör att man enkelt kan se om mönstret är okej eller inte. Fram- och bakdäcken nöts olika fort, vilket tillhör det normala. Är något däckpar slitet är det bäst att byta alla fyra så man har samma mönster och lika friska däck runt om. Men oftast blir det bara två nya och då ska de fräschaste monteras bak, detta oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Tänk dock på att vissa däck är rotationsbestämda. Är du osäker så granska däcksidan och titta om det finns någon pil med ordet "rotation" där.

Kvalité - en högvinst
Att kolla lufttrycket är livsviktigt och man ska helst göra det med kalla däck.
Måste du ändå köra en bit till närmaste bensinstation så bör man (om däcken blivit varma) lägga på 0,3 bar på det rekommenderade värdet. Har däcken för lågt lufttryck ökar bränsleförbrukningen och därmed miljöpåverkan samtidigt som väggreppet försämras. Att kolla däcktrycket regelbundet kan vara ett av de mest lönsamma fritidsnöjen man kan ägna sig åt.
På vissa däck kan tjugo procent för lågt lufttryck resultera i att livslängden halveras! Ska du köpa nya däck så gå inte bara efter priset och välj budgetalternativen. Vi har skrivit det förr och skriver det igen: man får oftast det man betalar för. Sulorna ska vara E-märkta (Europa-godkända) och måste behärska vattenplaning, ha bra bromsförmåga på alla underlag, vara stabila, greppsäkra samt ha lågt rullmotstånd och rimlig ljudnivå. Däck må vara runda, svarta och trista men bra kvalité bryter mönstret i olycksstatistiken. Visste du att däcken är en bidragande orsak till var sjunde trafikolycka med dödlig utgång?