Containern är tillbaka

Vilken är din favoritbil? Det är en vanlig fråga till oss motorjournalister från den breda allmänheten. Självklart räknar många med svar i stil med Ferrari Enzo, Lamborghini Gallardo eller Porsche 911. Men mitt lite provocerande utlåtande är: "Volvo 945 och om den rullat 25-30 000 mil är bara en fördel". Det betyder att kombin är inkörd och tänk så praktiskt kantig den är. Lastutrymmet är stort som en femrummare och bagageluckan liknar bogporten till en Finlandsfärja!

Foto:

Krönika2009-07-27 06:49
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Du som följer de senaste trenderna från bilmässorna runt om i världen vet att jag har rätt. Den kantiga boxformen är på väg att bli högsta mode igen, även om bilar som är inspirerade av kubismen ibland lite föraktfullt kallas "sossecontainrar". Tillverkarna tycks just nu tävla i att överträffa varandra med bilar vars form och funktion går hand i hand. Bilarna ska vara praktiska till max, men ändå inte upplevas som fyrkantiga eller trista.

Äntligen börjar vi se slutet på nittiotalets hysteri där det viktigaste var omotiverat rundade former som inte hade någon som helst vettig funktion att fylla. Vad ska man med en kombi till när karossidorna och bagageluckan har en lutning som gör det omöjligt att exempelvis få in bokhyllan från IKEA? Om en kombi är opraktisk som ny blir den helt hopplös som begagnad. Den som köper en begagnad kombi gör det för att man behöver en laståsna, inte en statussymbol.

Snabbast att återuppväcka boxformen är som vanligt de asiatiska tillverkarna. Okej, jag håller med om att varken Honda Element eller Nissan Cube vinner några skönhetspriser för sina former, men tänk så smarta vagnarna är och kolla in nya Kia Soul. Den koreanen gör verkligen "själ" för namnet. Förnuftet har alltså segrat och kantigt är trendigt igen!

Att Land Rover gör praktiskt fyrkantiga och lättlastade terrängbilar vet vi alla. Nu lanserar engelsmännen en nyutvecklad start/stopp-teknik som innebär att motorn dör vid exempelvis rödljus för att skona miljön. Men snälla Land Rover, kom med något nytt! Min Land Rover Serie 1 från 1951 kan bättre än så - den lägger inte bara av vid rödljus utan lite varstans.

Jag minns speciellt ett tillfälle med nollgradigt och underkylt regn vilket resulterade i att gårdsplanen blev till ren blankis. Den bakhjulsdrivna Volvon vägrade att röra på sig och hjulen bara spann trots nya dubbdäck. Jag lyckas till slut få upp lite hastighet och tror mig klara uppfarten som leder ut på landsvägen. Men precis när jag kommit upp på krönet och pustar ut så glider bilen sidledes rakt ner i diket. Visst är uppfarten feldoserad, men skam den som ger sig!

Nästa bil på listan är en Nissan King Cab och med den tänker jag dra upp Volvon ur diket. Vajern kopplas, men trots pickupens fyrhjulsdrift så rör sig inte "göteborgaren" ur fläcken. Bärgningen har misslyckats, jag lägger ur växeln och drar åt handbromsen. Det låter som ett dåligt skämt men på den polerade isen glider också pickupen, med stillastående hjul, sidledes ner i samma dike. Har jag lyckats, eller?
Nu hör jag inte till skaran som ger upp så lätt. Med ett extrabatteri får jag liv i den snart sextio år gamla Land Rovern som efter sin aktiva tid hos brandförsvaret i Säbrå utanför Härnösand vårdas ömt av mig. Den startar snällt, trots att det är månader sedan sist. Snökedjor läggs på och bogserlinan åker fram - nu är det tredje gången gillt! Land Rovern ställer jag tvärs över vägbanan för att få en bra vinkel på linan. Då blir det knäpptyst?

Motorn hostar till och tvärdör när den ska göra årets insats. Det kan inte vara sant! Men det är dagens sanning: min Land Rover lägger inte av vid rött ljus - den är mer avancerad än så och kan lägga av precis överallt. Jag tänker på Joseph Lucas, mannen bakom elsystemet på gamla Land Rovers och många andra brittiska bilar. Det är inte för inte som han kallas "mannen som uppfann mörkret".

Trots intensiva upplivningsförsök vägrar brandjeepen att hjälpa mig ur denna knepiga situation som börjar bli riktigt pinsam. Två av mina bilar ligger i diket medan den tredje har fått motorstopp och blockerar trafiken till Falun. En för mig okänd dalmas som tåligt väntat på att komma förbi, vevar ner sidorutan och undrar på brett dalmål: "har du startat bärgningsfirma?" Som sagt - med en Land Rover blir varje dag ett äventyr!



Carl-Ingemar Perstad / © CNP AB