Den svagaste länken

Jag vet inte vad du tycker, men för mig är det en höjdare att få sätta sig bakom ratten och rulla ut i trafiken. Men tydligen blir vi allt färre som ser körupplevelsen som en höjdpunkt eftersom många är fullt upptagna med allt annat än att köra just bil. Facebook ska uppdateras, man ska prata i mobilen, skicka sms eller kanske ta en snabblunch. Det har gått så långt att föraren blivit den svagaste, och samtidigt farligaste, länken i bilen.

Foto:

Krönika2012-03-12 07:06
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Åtskilliga biltillverkare har insett faran med oengagerade förare och utbudet av teknik som kompletterar våra brister blir mer omfattande för varje år. System som undviker sladdar och bromsar som förhindrar hjulen från att låsas vid tvärnitar är en självklarhet. Men snart kommer bilarna som kör själva medan den ointresserade föraren kan ägna sitt intresse åt något helt annat under färden.

Volvo deltar som enda biltillverkare i försök med "motorvägståg" där upp till åtta bilar följer en ledarbil och ansvaret för körningen övertas av den egna bilen. Alla beslut om styrning, gas, inbromsning tas av en dator medan förarens roll förvandlas till passagerarens. Försöken har varit så framgångsrika att projektet väntas gå igenom sina sluttester redan i år. Då ska ett ledarfordon med en yrkesförare bakom ratten kunna ha ett antal personbilar efter sig i farter upp till 90 km/h och med bara sex meters mellanrum.

Ja, bilar med "autopilot" väntar bakom hörnet - oavsett om vi gillar idén eller inte. Närmast är det upp till våra politiker och jurister att stifta lagar som gör helt klart vem som har ansvaret i en självkörande bil: föraren eller bilen? Utvecklingsfolket kommer ständigt med nya hjälpmedel och det kan behövas när föraren visar mer intresse för mobilen än bilkörning. Systemet där bilen fickparkerar utan förarens hjälp har blivit en bästsäljare och jag kan hålla med om att det är en häftig känsla när bilen styr sig själv på plats i en trång parkeringsruta.

De senaste åren har det skett en teknikexplosion i hjälpmedel för oss bilister. Det är drygt tio år sedan jag körde en av de första prototyperna som varnade när föraren blev trött. Platsen var Renaults testbana utanför Paris där en bil riggats med kameror som läste av förarens ögonrörelser - när tröttheten smyger sig på blir nämligen ögonrörelserna långsammare. En dator hade tränats upp att känna igen förarens ögon och efter en timmes enformig mörkerkörning nickar jag till för en sekund. Genast började ratten vibrera och en summerton gjorde mig klarvaken.

Idag erbjuds systemet i allt fler modeller och när man passerar en målad linje i vägen utan att använda blinkers misstänker bilen att föraren nickat till. "Väckarklockan" består av försynta men ändå bestämda vibrationer i ratten. Det finns teknik på gång bakom kulisserna där bilen även automatiskt nödbromsas, parkerar vid sidan av vägen och stänger på varningsblinkersen om föraren inte skulle kvickna till. Dessutom ringer bilen upp larmcentralen och anger den exakta positionen om föraren inte reagerar på grund av exempelvis sjukdom.

Forskare har räknat ut att minst sextio liv skulle räddas varje år om vi kunde undvika älgkrockar. När skogens konung stegar ut på vägen är vi bilförare små och älgkroppen brukar med förödande kraft träffa taket som trycks in. Men också här skymtar en lösning bakom skogsbrynet. Det kallas "autobroms" och är en förfinad version av systemet som redan finns för att undvika kökrockar. Volvo har lyckats koppla ihop det automatiska bromssystemet med infraröda kameror som lärts upp att känna igen vilt. Den nya mörkertekniken läser av miljön kring bilen och när skogens konung stiger ut framför huven tar datorn över och bromsar.

Tja, teknikerna verkar ha det mesta under kontroll - utom på en punkt. Motormännen har räknat fram att 55 procent struntar i att använda blinkersen när man ska svänga. När kommer bilen som räknar ut när vi ska svänga och tar kommandot över blinkersen?
För den behövs mer än något annat, eller hur!

Läs mer om