Det våras för däckskifte

Vintern har varit lång. Riktigt lång och vem vet, kanske är den inte över än. Ändå börjar det bli hög tid att tänka på det traditionella bytet till sommardäck och den sista dagen att köra med dubb är den 15:e april. Men om det fortfarande råder vinterväglag så är det fritt fram att låta dem sitta på tills temperaturen håller sig på rätt sida om nollstrecket. När väl dagen D som i Däck infinner sig så finns det mycket att tänka på. Här kommer några goda råd inför däckskiftet.

Foto:

Krönika2013-04-13 04:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Efter den 15:e april kan du åka på 1 200 kronor i böter om det inte råder vinterväglag enligt polisens bedömning. Har bilen däremot dubbfria vinterdäck eller friktionsdäck så är det du som fäller avgörandet. Det är nämligen helt lagligt att köra på dessa året runt, men det är inget vi rekommenderar då däcken har uselt grepp och bromsförmåga på sommarväglag.

Bryt mönstret?Många har redan däck liggandes hemma medan andra behöver införskaffa nya. Oavsett vilket finns det många saker att tänka på inför skiftet. Visste du att däcken är en bidragande orsak till var sjunde olycka med dödlig utgång? Var tredje bilist kör dessutom med för lågt ringtryck, vilket inte enbart är farligt utan livslängden förkortas även radikalt. Går du och grunnar på om däcken funkar en sommar till? Börja då med att kontrollera mönsterdjupet som måste vara minst 1,6 millimeter, detta mätt på slitbanans minsta mönsterdjup. Dock anser vi att det bör ligga på minst 3 millimeter, vilket lättast mäts med en vanlig femkrona.
Avståndet mellan siffran 5 samt ytterkanten på myntet är 3 mm och redan då har man ett betydligt sämre väggrepp än om däcket varit nytt! Fram- och bakdäcken nöts olika fort, vilket tillhör det normala. Är något däckpar slitet är det bäst att byta alla fyra så man har samma mönster och lika friska däck runt om, men oftast blir det bara två nya och då ska de fräschaste monteras bak oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven.

?och öka trycketSkiftar du däck på verkstan erbjuder dessa ofta förvaring. Fördelen är att du slipper dra med dig vinterdäcken hem igen och dessutom förvaras gummit torrt, mörkt och svalt, vilket resulterar i längre hållbarhet. Att kolla lufttrycket är livsviktigt och man ska helst göra det med kalla däck. Måste du ändå köra en bit till närmaste bensinstation så bör man lägga på 0,3 bar på det rekommenderade värdet. Har däcken för lågt lufttryck ökar bränsleförbrukningen och därmed också miljöpåverkan samtidigt som väggreppet försämras. Att kolla däcktrycket regelbundet kan vara ett av de mest lönsamma "fritidsnöjen" man kan ägna sig åt. På vissa däck kan tjugo procent för lågt lufttryck resultera i att livslängden halveras! Ska du köpa nya så gå inte bara efter priset och välj budgetalternativen. Vi har skrivit det förr och skriver det igen: man får oftast det man betalar för. Däcken ska vara Europa-godkända och måste behärska vattenplaning, ha bra bromsförmåga på alla underlag, vara stabila, greppsäkra samt ha lågt rullmotstånd och rimlig ljudnivå. Så få grepp om däcken och bryt mönstret i olycksstatistiken!

Läs mer om