Detroit reser sig igen

I kön på reservdelsfirman börjar en medelålders amerikan småprata med mig. När han förstår att jag är svensk motorjournalist så får jag höra en öppenhjärtig historia som många amerikanare känner igen sig i. Han har varit restaurangägare men kunderna svek och allt gick förlorat. Han omskolade sig till mäklare, bara för att bli arbetslös igen när botten gick ur den amerikanska bostadsmarknaden. Detsamma hände i Detroit där antalet bilbyggare halverades över en natt - men nu börjar bilstaden resa sig igen!

Foto:

Krönika2011-12-15 05:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Mannen jag pratar med heter Dennis och jobbar numera på posten medan frun extraknäcker inom vården och till jobbresorna behövs två bilar eftersom kommunala transporter inte existerar. Båda kör buckliga rishögar från tidigt nittiotal som blåröker och har blankslitna däck, men att köpa något nyare är inte att tänka på när sista dollarsedeln går till amorteringarna på huset.

Nu är det startmotorn som gett upp och kräver byte. Bakre stötfångaren har ersatts med en kraftig planka efter en krock med en oförsäkrad bilist och den egna försäkringen är inte betald på flera år. Om familjen skulle få råd att byta bil så blir det inte någon av de elhybrider som Barack Obama lanserar som framtidslösningen för USA. "De är på tok för dyra och omöjliga att meka med" säger Dennis och ruskar på huvudet. "Vi amerikaner vill ha bilar som det går att skruva med och de ska vara billiga att reparera". Expediten avbryter oss och tar fram en renoverad startmotor för en hundring.

Efter flera turbulenta år så tycks de tre stora, General Motors, Ford och Chrysler, vara på rätt väg och det betyder flera nya modeller till Sverige - bland annat fräcka Camaro. Men medaljen har också en baksida: det är inte många amerikanare som har råd att köpa de nya jänkarna som både är säkrare och miljövänligare när den ekonomiska krisen får landet att gå på knäna. I USA säljer inte smarta framtidslösningar när pengarna knappt räcker till hyra och mat.

Det kanske verkar cyniskt att påstå att den amerikanska bilindustrins sönderfall var något positivt, men faktum är att det kan komma mycket gott ur en kris. Det är precis vad som inträffade när pengarna tog slut och General Motors samt Chrysler fick rusa till presidenten och be om hjälp. Detroit tvingades vädra morgonluft och den omoderna produktionsapparaten där en bil tog 80 timmar att bygga är ett minne blott. Japanerna gör samma jobb på 20 timmar och jänkarna blev inte bättre bara för att tillverkningen tog tre gånger så lång tid - utan tvärtom! Den usla kvalitén fick kunderna att vända Detroit ryggen och istället välja pålitliga modeller från Japan och Europa. Stadens borgmästare summerar det hela på ett utmärkt sätt "vi har varit i helvetet och vänt".

Nya ägarstrukturer i kombination med högteknologisk bilbyggarteknik har vänt kurvan uppåt för "the big three". Chryslers fusion med Fiat innebär exempelvis att en jättemarknad öppnar sig för det italienska märket samtidigt som Chrysler flyttar en del av sin produktion till Europa. I takt med att biljättarna fått ordning på sina finanser så har skattebetalarna fått tillbaka varenda dollar som lånades ut från stadskassan. Man kan inte låta bli att dra paralleller till krisdrabbade Saab och undra hur många jobb som räddats i Trollhättan om finansminister Borg hade öppnat sin plånbok för ett tillfälligt lån?

"Köp amerikanskt" propagerar president Obama samtidigt som han turnerar land och rike runt i en nyinköpt skottsäker buss - byggd i Kanada! Det skickar naturligtvis fel signaler och kritiken från de politiska motståndarna är inte nådig. Samtidigt har högern blockerat flera av presidentens förslag om att radikalt förbättra miljön i staterna. De anser nämligen att det motverkar företagens lönsamhet och röstas ned utan minsta tanke på framtiden.

Obama-administrationen satsar jättebelopp på att skapa arbeten, bland annat utbyggnad av järnvägen. Det demokratiska styret i Florida fick trehundra miljoner till snabbtåg mellan Miami och turistmetropolen Orlando. Det skulle minska bilberoendet och skapa tusentals nya arbeten. Men i ett fyllnadsval tog republikanerna makten och istället för att skapa jobb skickade man tillbaka pengarna till Vita Huset med hälsningen att bilförsäljningen skulle minska om fler åkte tåg!

Läs mer om