Elbilen är brännhet

Skräckpropaganda och halvsanningar om elbilarnas påstådda brister biter inte längre. När elbilstillverkaren Teslas batterier fattar eld är vi journalister snabba med feta rubriker, men vi har blivit genomskådade. Allt fler inser de stora fördelarna med den nya generationen elhybrider och försäljningen skjuter i höjden, både hemma i Sverige och i bilens hemland USA.

Foto:

Krönika2014-02-08 05:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Listan toppas förvånande nog av oljeproducerande Norge där eldrivna Tesla Model S ligger etta i nybilsstatistiken och bara under september registrerades 616 stycken. Ja, trenden har varit omöjlig att missa på årets bilsalonger i Frankfurt och Detroit, där olika former av elektricitet som drivmedel dominerat stort. Det har inte alltid varit så och nu är det exempelvis sexton år sedan Toyota i stark motvind presenterade Prius. Visst fanns det ett försiktigt intresse för den nya tekniken, men inte minst prislappen fick de flesta att backa.

Nu kommer tredje vågens framtidsbilar - de är mer utvecklade och tekniken har tagit stormsteg liksom tillförlitligheten. Tanken på en bil som drivs med annat än fossila bränslen har äntligen börjat mogna och en bidragande orsak är att tillverkarna avstår fån den extrema designen för att sänka luftmotståndet.

Men det är till slut plånboken som styr och för varje generation blir kostnaderna för tekniken lägre. Målet för branschen är att en hybrid ska kosta ungefär som motsvarande modell med konventionell motor, alltså bensin eller diesel. Man är en bra bit på väg, samtidigt som nya kundundersökningar tyder på att elbilskunderna blir mer nöjda för varje år som går.

Därför är det lite förvånande när miljöbilsorganisationen Gröna Bilister inte hänger med i utvecklingen. Jag kan inte tyda det på annat sätt när man utser etanoldrivna Ford Focus Flexifuel som "Miljöbästa Bil 2014". Det är inget fel på Ford Focus, men det är inte ett val som driver utvecklingen framåt. Etanol är ju knappast bränslet för morgondagens bilar.

Från att i USA ha varit något av ett hatobjekt så har Toyota Prius och Opel Ampera (Chevy Volt) blivit gunstlingar. I Kalifornien, som är den mest miljömedvetna delstaten, byter Hollywoodstjärnor och TV-kändisar ut sina jättelika miljösvin mot energisnålare alternativ. Dominoeffekten låter inte vänta på sig - för när populära skådisar kör elhybrider, då hakar även publiken på och det märks inte minst av att priserna på begagnade hybrider stiger.

Att det inte är en tillfällig rusning efter alternativ till bensin- och dieselbilar bevisas av den kaliforniska elbilstillverkaren Tesla. De har nyligen presenterat skisserna på sin nya stadsjeep vid namn Model X. Det dröjer minst ett år innan det första exemplaret lämnar fabriken, men det hindrar inte att över 6 000 personer redan lagt handpenning för att bli först med att äga den eldrivna stadsjeepen. Hur många som sålts till norrmän återstår att se!

Läs mer om