Få grepp om däcken

Nu börjar det bli dags att tänka på bytet till sommarskrud. Många har redan däck liggandes hemma medan andra behöver införskaffa nya. Oavsett vilket finns det många saker att tänka på inför skiftet. Visste du att däcken är en bidragande orsak till var sjunde olycka med dödlig utgång? Var tredje bilist kör dessutom med för lågt ringtryck, vilket inte enbart är farligt utan livslängden förkortas även radikalt. Här kommer några goda råd inför däckskiftet.

Foto:

Krönika2012-04-07 04:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Den sista dagen att köra på dubbdäck är den 15:e april, sedan kan du åka på 1 200 kronor i böter om det inte råder "vinterväglag". Har bilen däremot dubbfria vinterdäck eller friktionsdäck så är det du som fäller avgörandet. Det är nämligen helt lagligt att köra på dessa året runt, men det är absolut inget vi rekommenderar då däcken har uselt grepp och bromsförmåga på sommarväglag.

Köp nytt vid nött
Går du och grunnar på om däcken funkar en sommar till? Börja då med att kontrollera mönsterdjupet som ska vara minst 1,6 millimeter enligt lag, detta mätt på slitbanans minsta mönsterdjup. Dock anser vi att det bör ligga på minst 3 millimeter, vilket lättast mäts med en vanlig femkrona. Avståndet mellan siffran 5 samt ytterkanten på myntet är 3 mm och redan då har man ett betydligt sämre väggrepp än om däcket varit nytt! Fram- och bakdäcken nöts olika fort, vilket tillhör det normala. Det går naturligtvis att byta mellan hjulaxlarna men är något däckpar slitet är det bäst att byta alla fyra så man har samma mönster och lika friska däck runt om. Men oftast blir det bara två nya och då ska de fräschaste monteras bak, detta oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Skiftar du däck på verkstan erbjuder dessa ofta förvaring av vinterdäcken. Fördelen är att du slipper dra med dig dem hem igen och dessutom förvaras gummit torrt, mörkt och svalt, vilket resulterar i längre hållbarhet.

Kvalitet lönar sig
Att kolla lufttrycket är livsviktigt och man ska helst göra det med kalla däck. Måste du ändå köra en bit till närmaste bensinstation så bör man (om däcken blivit varma) lägga på 0,3 bar på det rekommenderade värdet. Har däcken för lågt lufttryck ökar bränsleförbrukningen och därmed också miljöpåverkan samtidigt som väggreppet försämras. Att kolla däcktrycket regelbundet kan vara ett av de mest lönsamma "fritidsnöjen" man kan ägna sig åt. På vissa däck kan tjugo procent för lågt lufttryck resultera i att livslängden halveras! Ska du köpa nya så gå inte bara efter priset och välj budgetalternativen. Vi har skrivit det förr och skriver det igen: man får oftast det man betalar för. Sulorna ska vara E-märkta (Europa-godkända) och måste behärska vattenplaning, ha bra bromsförmåga på alla underlag, vara stabila, greppsäkra samt ha lågt rullmotstånd och rimlig ljudnivå. Däck må vara runda, svarta och trista men bra kvalité bryter mönstret i olycksstatistiken!

Läs mer om