Flyget visar vägen

Det är inte så värst mycket teknik som förändrats sedan de första bilarna såg dagens ljus. Man styr fortfarande bilen med hjälp av rattstång, växelspaken är fortfarande i kontakt med växellådan via stänger och gaspedalen är alltför ofta förbunden med motorn via en traditionell vajer. Men inom några år är det här ett minne blott. Flygplanstillverkaren Airbus inspirerar nämligen bilindustrin att introducera ny, spännande teknik.

Foto:

Krönika2014-04-15 06:22
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Har du någonsin haft möjlighet att titta in under det blanka aluminiumhöljet på ett modernt flygplan? Nej, vi resenärer brukar sällan få tillfälle till det. Där gömmer sig dock otroligt avancerad teknik - men det har inte alltid varit så. På tiden då det begav sig hade piloterna enbart mekaniska anordningar som vajrar och linskivor till sin hjälp att manövrera planet, sedan kom hydrauliken. Airbus förändrade dock på allt när ?fly-by-wire? presenterades i flygplanet A320.

Tekniken innebär att piloten inte påverkar roder och klaffar direkt via sin styrspak. Denna ger nämligen endast elektroniska impulser till en dator som i sin tur manövrerar flygplanets funktioner. Elektroniken är helt enkelt intelligentare än de flesta piloter av kött och blod. Gör kapten eller styrman ett misstag så tar elektroniken över.

Nu har även bilindustrin öppnat upp ögonen för tekniken och för första gången är det möjligt att göra sig av med såväl rattstång som pedalställ. Glöm alltså allt du lärt dig om mekaniska och hydrauliska system eftersom ratten fungerar precis som inom flyget - med hjälp av elektroniska sensorer. Därmed kan den placeras till vänster, höger eller i mitten. Biltillverkarna kan rent av göra ratten löstagbar så att baksätespassagerarna får chansen att köra bilen. Det må låta som manuset till en science fictionfilm, men sanningen är en helt annan och tekniken är redo för serieproduktion.

Frågan är dock om bilvärlden är mogen för teknikens under? Det största problemet blir naturligtvis omställningen från dagens bilar - i framtiden lär vi exempelvis växla, bromsa och gasa med knappar på ratten. Men vad händer om elektroniken löper amok? Tja, ingenting om experterna har rätt. Eftersom liknande system används av flyget så ställs extrema säkerhetskrav med en rad backuper som är helt oberoende av varandra.

Då återstår bara frågan: varför? Gud gav oss två fötter - varför inte gasa och bromsa med dessa? Främst handlar det om säkerheten. Rattstång och pedalställ är som bekant livsfarliga vid frontalkrockar. Samtidigt kommer intelligenta säkerhetssystem att utvecklas som fungerar likt flygplanens autopilot och redan om tre år ska Volvo låta hundra privatpersoner testa självkörande bilar i Göteborg.

Tekniken finns och största bromsklossen just nu är lagstiftningen - det måste nämligen tas fram nya regler och bestämmelser. Vem är exempelvis ansvarig om en förarlös bil är involverad i en trafikolycka? Biltillverkaren, programutvecklaren eller människan bakom ratten som kanske inte ens styrde utan läste kvällstidningen i lugn och ro. Givetvis får man svar på alla frågor genom bilens svarta låda som även den hämtats från flygindustrin. Själv undrar jag vem som ska utbilda alla trafikanter i tekniken. Blir det bil- eller flygskola månntro?

Läs mer om