Gardelöfs Toppar & Floppar

2011 blev ett händelserikt bilår som vi sent kommer att glömma. Victor Mullers kamp att rädda Saab gick om intet och den japanska bilindustrin drabbades hårt av jordbävningskatastrofen. Men vi bjussades även på en stor portion humor. Världens säkraste limousine blev hängandes på ett fartgupp med Barack Obama i baksätet och Rapport gick på en jätteblåsning där Vilnius borgmästare sågs köra över felparkerade bilar med pansarvagn. Vår motorjournalist Johannes Gardelöf ser tillbaka på året som "gasat" förbi!

Foto:

Krönika2012-01-02 08:34
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

ÅRETS BAKSMÄLLA
En undersökning visade att nästan varannan svensk chansar med alkohol och bilkörning. 1000 personer tillfrågades och hela 46 procent av kvinnorna och 49 procent av männen svarade att de ofta är osäkra på om alkoholen gått ur blodet. Var fjärde tillfrågad mellan 18 och 29 år svarade att de alltid är osäkra på om de är nyktra när de sätter sig bakom ratten. Det är tydligt att vi måste fortsätta kampen mot rattfylleriet!

ÅRETS BLÅSNING
BBC, Sky News och svenska Rapport gick på en jätteblåsning. I inslaget kunde man se Vilnius borgmästare beklaga sig över trafikkaoset i staden. Arturas Zuokas tar sedan en pansarvagn och kör rakt över en felparkerad Mercedes. Det hela blev en världsnyhet - men allt var en bluff iscensatt av "Erik och Mackan", vilka även kan ses åkandes på stridsvagnen. Snacka om pr-kupp för showen "99 saker man måste göra innan man dör".

ÅRETS DEBATT
Mellan den första januari 2012 till trettioförsta december 2014 så införs en ny "supermiljöbilspremie" som ger max 40 000 kronor i rabatt till dem som köper en bil som enbart släpper ut 50 gram koldioxid per km. 200 miljoner finns budgeterat, vilket räcker till femtusen bilar. Ska vi tippa att de flesta, kanske fyratusen, kommer att köpas av stat, kommuner och landsting. På så sätt får alla skattbetalare pröjsa både premien - och köpet av bilarna.

ÅRETS FARVÄL
Den nittonde december 2011 blev en ödesdag för Saab och svensk bilindustri då Victor Muller tvingades kasta in handduken. General Motors visade inget intresse för holländarens planer och det blev spiken i kistan för Trollhätteföretaget. Antalet anställda som berörs direkt är 3200 personer och då har vi inte räknat med vad som händer bland underleverantörer och återförsäljare. Kommunalrådet gissar dock att runt 5000 personer berörs av konkursen. Tragiskt!

ÅRETS FLOPP
2011 kommer att gå till historien som ett mörkt år. Under de första elva månaderna (januari-november) så dödades 298 personer i trafiken, vilket är en ökning med 50 personer jämfört med samma tidsperiod 2010. Då bör man också ha i åtanke att statistiken från december inte är inräknad. Det är utan tvekan ett misslyckande i jakten på nollvisionen. Vad hände med Trafikverkets löfte om att landets 1 127 fartkameror skulle rädda liv?

ÅRETS GIRIGASTE
Den enes död, den andres bröd. Tja, ordspråket stämmer med det tragiska som hände i Trollhättan. Hur är det möjligt att den avhoppande rekonstruktören, Guy Lofalk, kan roffa år sig femtio miljoner kronor - om vi räknar med rekonstruktionen som även den gjordes av Mr Lofalk 2009? "Ska man få lön efter prestation så är det han som ska betala oss" säger en ilsken Victor Muller som även bett tingsrätten att titta på om summorna är rimliga.

ÅRETS KATASTROF
Det blev ett tufft år för Japans bilindustri efter jordbävningen och den efterföljande tsunamin i mars, vilket dödade ofattbara 28 000 människor. Totalförstörda fabriker, utslagna underleverantörer och problem med elförsörjningen slog hårt mot landets viktiga bilindustri. Försäljningen störtdök till följd av produktionsstoppet och enligt bankjätten Crédit Suisse så hamnar de ekonomiska förlusterna på över tusen miljarder kronor.

ÅRETS KNÄPPGÖK
Enda gången det är giltigt att bära huvudbonad på en legitimation är av religiösa skäl. Niko Alm kämpade i tre år mot myndigheterna och fick även genomgå en sinnesundersökning innan körkortet med det önskade fotot godkändes. Niko tillhör Pastafarian, vilket betyder att han tror på det "flygande spagettimonstret" och därför ska han bära durkslag på huvudet. De troende har fått religionen legitim, trots att allt går ut på satir.

ÅRETS KRIS
Den ideella föreningen Kris får hundratusentals kronor i bidrag för att hjälpa kriminella tillbaka till samhället. Men under året ifrågasatte många vad pengarna går till? Det visade sig nämligen att verksamhetschefen Lasse Liljegren fått sig en ny firmabil, vilket inte uppskattades av medlemmarna. Det rör sig om en lyxig Audi Q7 med 22-tums aluminiumfälgar. Lasse tar dock det hela med ro och säger: "tycker du jag ska åka i en gammal Volvo?"

ÅRETS PINSAMHET
Den står emot beskjutning, gasattacker och sprängningar. Vi snackar naturligtvis om Barack Obamas monsterlimousin "The Beast". Världens säkraste bil är konstruerad för att klara av alla tänkbara situationer - frånsett en liten detalj. Under ett statsbesök i Irland blev bilen nämligen hängandes efter att ha försökt köra över ett "fartgupp". Presidenten fick evakueras till ett annat fordon medan livvakterna ringde första bästa bärgare.

ÅRETS SERIEKROCK
Sammanlagt fjorton supersportbilar var inblandade i en japansk seriekrock, vilket resulterade i den dyraste "smällen" i landets historia. Exempelvis åtta Ferrari-bilar skrotades när ett gäng bilentusiaster hade söndagsutflykt i Hiroshima. Allt började med att den första bilen fick sladd på den våta vägbanan och de efterföljande bilisterna hann inte bromsa i tid. Resultatet blev katastrofalt för vrålåken, men desto bättre gick det för ägarna.

ÅRETS STÖLD
På rastplatsen vid Nyköpingsbro stod en trailer fullastad med fabriksnya Porsche 911:or och det tog några tjuvar fasta på. Efter att ha lyckats baxa ner en supersportbil från trailern så var det dags att ge sig av, men det fanns ett problem. Bilen gick inte fortare än 30 knyck så tjuvarna tröttnade efter en kilometer och övergav sin drömbil vid vägkanten. Det blev ett minst sagt snopet slut eftersom hastigheten spärras på alla vrålåk innan de lämnar fabriken.

ÅRETS TOPP
2011 blev faktiskt ett toppenår för bilhandlarna trots alla ekonomiska kriser och tvära kast på börsen. Branschen lyckades sälja drygt 300 000 bilar och senast vi låg på denna nivå var 2007 och innan dess var det i slutet av åttiotalet som vi svenskar köpte så många bilar. Visst är det lite förvånande, men naturligtvis riktigt glädjande. För lastbilar upp till 3,5 ton blev 2011 det bästa året sedan mätningarna började 1923.

ÅRETS ÖVERKLAGAN
En polis i Kiruna gasade lite väl hårt, fotades av en fartkamera och fick en bot hemskickad. Mannen överklagade på stubinen med motiveringen att det absolut inte går att lita på att fartkamerorna mäter rätt hastighet. Det mest komiska i historien är dock att mannens arbetsplats är, hör och häpna, Rikspolisstyrelsen i Kiruna. Alltså platsen där man ansvarar för landets samtliga fartkameror. Tingsrätten dömde dock polismannen till böter!

Läs mer om