Grus i maskineriet

Det låter som om någon står och skjuter mot dig med automatvapen, ljudet är minst sagt påtagligt och du drar en djup suck. Oljegruset som ska laga potthålen i vägen är många bilisters värsta mardröm. Avtrycken som "smålandsgruset" lämnar i lacken är ingen trevlig bekantskap och på sträckor med högre hastighet ska man vara tacksam om inte fordonet blir helt sönderblästrat.

Foto:

Krönika2012-11-17 05:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Det sägs att ska man göra något ska man göra det ordentligt, men oftast är det plånboken som styr och då kommer också de tillfälliga lösningarna. Att laga potthålen i vägen med oljegrus, eller som jag kallar det "smålandsgrus", är en kortsiktig lösning som gör mer skada än nytta. Att få bilen förstörd är aldrig roligt och medför en hel del extraarbete, men värst av allt är att du oftast får stå för kalaset själv.

Man kan på Trafikverkets hemsida begära skadestånd om ditt fordon skadats på grund av brister i väghållningen, men vem får rätt? För att få ersättning krävs det att Trafikverket eller någon av deras entreprenörer har orsakat skadan genom vårdslöshet. Detta innebär att du alltså inte får någon ersättning trots att skador uppkommer och trots att de i något avseende har med deras drift och underhållningsarbeten att göra.

Som trafikant är du skyldig att anpassa ditt körsätt och hastighet till rådande förhållande. Du får alltså räkna med att på sträckor med varningsskyltar är vägen i sämre skick än normalt. Problemet är att varningsskylten oftast inte följs av en hastighetsskylt och då är det upp till var och en av oss att göra bedömningen. Alla ser på saken olika och när exempelvis en lastbil dundrar förbi dig i motsatt riktning spelar det ingen roll om du så står stilla på vägbanan.

Vårt tuffa klimat tär ordentligt på våra svenska vägar och så också på ekonomin. Det råder alltid delade meningar om hur pengarna ska fördelas och vissa anser att underhållet av befintliga vägar är viktigast samtidigt som andra tycker att man ska bygga nya säkrare. Att kunna färdas säkert är viktigt. En sträcka jag åker väldigt ofta är längs 34:an mellan Hultsfred och Kalmar. Den senaste tiden har jag tvingats tvärnita inte mindre än två gånger då "skogens konung" klivit ut framför bilen och jag är långt ifrån ensam. Det är sträckan mellan Hultsfred och Målilla som är det största problemet och bristen på viltstängsel tummar utan tvekan på säkerheten.

Det är bara att inse fakta: olyckor sker och kommer så alltid att göra, men det handlar också om hur du agerar när de händer. Det är en sak att köra på ett djur men att lämna det vid vägkanten för att gå en plågsam död till mötes är mer än sorgligt. Det är din skyldighet om du kört på exempelvis en hund, katt, rådjur eller viltsvin att ringa polisen. Är djuret skadat och vid liv ska man ringa larmnumret 112 annars ska man ringa direkt till polisen på 114 14. Om djuret bör avlivas är det i första hand polis, veterinär eller eftersöksjägare som ska göra det.

Smitning är ett allvarligt brott och bevisas inte minst på bötesbeloppet. Många förare har fått böter på långt över 10 000 kronor, vilket inte är mer än rätt. Även om du inte kan konstatera att djuret har några skador så ska händelsen ändå rapporteras till polisen, något som många tyvärr struntar i. Rådjur står för hela 75 procent av alla viltolyckor samtidigt som man ser en kraftig ökning av sammanstötningar med viltsvin. Skulle olyckan vara framme är du skyldig att ringa polisen och märka ut platsen så att eftersöksjägare får bättre möjlighet att spåra upp djuret. Var 15:e minut sker en viltolycka så tänk på det och ta det lugnt i trafiken!

Läs mer om