Hissen upp & trapporna ner

Det blev en rivstart ingen kunde förutse för bilen med hästen i fronten när den visades upp 1964. Nu, ett halvsekel senare, är det dags att fira Ford Mustang som nått toppen och vad kan vara mer lämpligt än att placera den högst upp på en av världens mest kända byggnader - Empire State Building. Med millimeterprecision kapades en Mustang i lagom bitar för att rymmas i expresshissarna till 86:e våningen.

Foto:

Krönika2014-09-05 04:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Samma exklusiva lansering fick den första Mustangen för 50 år sedan. Skillnaden är att "hästbilen" liksom den amerikanska befolkningen sedan dess vuxit rejält på både längden och bredden, medan hissarna inte anpassats till moderna tidens bilar och amerikaner. Så med bara millimetrar tillgodo gick uppdraget i lås.

Om Fords stolthet tog expresshissen till toppen så har ledningen för konkurrerande General Motors fått göra det motsatta - ta trapporna ända ner i källaren. Skandalen med ungefär sju miljoner återkallade bilar på ett år kostar inte bara en stor del av vinsten, utan också kundförtroendet. Minst 20 personer har dödats i olyckor med GM-bilar där tändningsnyckeln återgått i nolläge och bilen tappat styr- och bromsförmåga.

En del av de ansvariga har petats neråt i hierarkin men för den amerikanske chefen för "public policy" som ansvarat för hur illa skandalen hanterats fanns ingen räddning. Det blev sparken, ut i kylan! Nu söker biljätten med ljus och lykta efter en ersättare, men kandidaterna lär inte stå i kö. Det blåser hårt på toppen just nu, minst lika mycket som högst upp på Empire State Building. Den nya chefen kommer omgående att kallas till förhör i politiska kommittéer om skandalen som man känt till internt men mörkat utåt.

Om de defekta tändningslåsen bytts innan bilarna lämnat fabriken hade fördyringen blivit under en femma per bil. Nu kommer det att kosta GM inte bara en betydande del av årsvinsten, utan man har även tappat förtroendet hos bilägarna. En rättstvist där GM krävs på astronomiska belopp av anhöriga till döda och skadade är också under uppsegling.

Hos den tredje jätten i Detroit har problemen varit många, men nu tycks man äntligen fått medvind. Nya Dodge Viper har lyft märkets image, speciellt värstingsutförandet som är förprogrammerad med 150 tävlingsbanor och alla inställningar maxas med ett knapptryck. Hos systerföretaget Jeep är minsta modellen den största nyheten i år. Målsättningen är att få yngre, penningstarka kunder, att upptäcka varumärket. Det ska man göra med Jeep Renegade som blir märkets första bidrag i minsta SUV-klassen.

Renegade ska inte dricka mer än en liten Fiat och den jämförelsen är ingen tillfällighet. Lill-Jeepen blir nämligen ingen fullblodsjänkare utan ska byggas av Fiat och italienarna vet hur man gör motorer som sparar bränsledroppar. Designen blir dock 100-procent amerikansk, vilket var ett krav från Jeeps designchefer i Auburn Hill i Michigan som vägrade släppa ifrån sig ritstiften till sina italienska kollegor. Renegade ska marknadsföras som en "uramerikansk Jeep, designad i USA". Att jänkaren sedan tillverkas i Italien med komponenter från Fiat är en helt annan historia!

Läs mer om