Undrar vad Christer Glenning hade sagt

Moderna bilar är känsliga som barnstjärtar. Du hade blivit skogstokig, pappa!

Jag tänker ofta på vad pappa Christer Glenning hade sagt om dagens högteknologiska bilar, han som älskade att meka.

Jag tänker ofta på vad pappa Christer Glenning hade sagt om dagens högteknologiska bilar, han som älskade att meka.

Foto: Vi bilägare/OK förlag

Krönika2023-02-15 17:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

GPS, backkamera, automatisk helljus och ihärdiga pip om man närmar sig en buske, någon inte tagit på sig bilbältet inom tre sekunder, en för tung väska i baksätet signalerar "obältad person", risk för halka eller att något behöver fyllas på. Plus hundratals saker till.

Och det är ju bra. Eller inte.

Problemet är att vid tre minusgrader fungerar plötsligt ingenting av det man blivit bortskämd med.

Fukt på någon sensor och hela den högteknologiska moderna bilen transformeras till en lådbil.

Jag trodde bara det gällde min fransktillverkade kärra, men det gäller även Gubbens Volvo.

Men mest funderar jag över vad de moderna bilarna gör med oss. Som bilister.

I början använde jag aldrig backkameran utan tog mig bakåt på gammalt vis, med sidospeglarna och en släng över axeln.

Nu använder jag backkameran hela tiden och känner mig som en idiot när jag hamnar i en kärra utan den utrustningen. Hur gör man nu igen?

Och de här sensorerna som gör att det piper när man kommer för nära en annan bil, en kvist eller vad som helst. Och färddatorn som informerar om allt från vägarbeten, hastigheter till fartkameror. Autobromsen ska vi inte tala om.

Gör det oss i förlängningen till mer ouppmärksamma bilister – och människor?

Jag tänker ofta på vad pappa Christer Glenning skulle ha sagt om dagens bilar. 

Han som krävde att jag verkligen lärde mig min första bil, en Datsun Cherry. Och med det menades att jag förutom att häva sladdar och sånt, skulle kunna använda startkablar, bogsera, fylla på olja, byta tändstift, skifta däck och slipa rost och laga med plastic padding.

Nu går det inte att lära sig sin bil. Den är för komplicerad och man får vara glad om ens teknikerna på märkesverkstaden gör det. "Mystiska" saker inträffar ideligen och det kan krävas många återbesök på verkstaden för att få ordning på det konstiga.

I min hybridbil är det att GPS:en plötsligt svartnar . . .

Christer Glenning testade General Motors första hybridbil för över 30 år sedan. 21 september 1991 skrev han bland annat i Aftonbladet:

"Bilen är så tyst att det faktiskt är ett problem, inte minst för andra trafikanter, särskilt då cyklister och gående som inte uppfattar bilen förrän den är alldeles inpå dem."

Ja, pappa. Du hade nog blivit skogstokig på vår tids bilar, som både är tysta som möss – och obegripliga. Du, som verkligen älskade att meka.

Snart är hela motorhuven plomberad och bilen kör sig själv.

Medan vi skrollar på våra mobiler.