Eller Àr det skrivbordsprodukter av ingenjörer som Àr understimulerade eftersom allt snart Àr uppfunnet.
"Förra modellen pep nÀr föraren inte tagit pÄ sig bÀltet inom tre sekunder. LÄt nÀsta Ärsmodell pipa nÀr förardörren Àr öppen, nÀr nyckeln sitter i men föraren lÀmnar sopor i soptunnan, nÀr bagageluckan öppnas, nÀr bagageluckan stÀngs, nÀr nÄgon passerar bakom bilen, nÀr bilbÀltena i baksÀtet inte tagits pÄ (eftersom det inte sitter nÄgon dÀr) . . .
Gubben behöver snart byta kÀrra och prio ett Àr en bil som hÄller kÀften. PÄ sikt hotar hans bils evinnerliga pipande vÄr mentala hÀlsa.
Den nya bilen ska förstÄs vara hög, sÄ att man kan ta sig in i och framför allt ur utan att behöva vÀlta ut stÄendes pÄ alla fyra. SlÀpa arslet i asfalten har vi gjort sÄ det rÀcker. Att fotknölar och öron ska befinna sig pÄ samma höjd över havet kÀnns inte angelÀget.
Om jag byter bil sÄ ska jag (förutom att den Àr sÄ miljövÀnlig som möjligt) krÀva följande:
Den ska inte vara försedd med utskjutande trösklar som resulterar i konstant leriga vader.
Jag ska sjÀlv kunna byta bilens lampor och inte behöva lÀmna in den tvÄ timmar pÄ en mÀrkesverkstad varje gÄng halvljuset gÄr sönder, vilket det pÄ nya bilar gör vÀldigt ofta.
Helljuset ska sĂ€ttas pĂ„ â och kopplas ifrĂ„n â genom att man drar spaken mot sig och inte ifrĂ„n sig, som pĂ„ min fransos. Inte heller ska den ha den totalt ologiska lösningen med att en lysande ac-lampa betyder att ac:n Ă€r av, slĂ€ckt att den Ă€r pĂ„.
Automatspaken ska föras framÄt för fÀrd framÄt och bakÄt för fÀrd bakÄt, inte som nu, tvÀrtom.
Den ska vara helt tyst. Möjligen kan jag acceptera ett litet pip om jag Àr nÀra att backa in i nÄgot.
Förr visste man var bilens hörn befann sig, men moderna bilars sluttande "axlar" Àr det inte sÄ. Ofta ser man bilar som Àr parkerade med en hel meters marginal till p-rutans frÀmre stopp. Och backkameror fÄr man ju yrsel av.
Jag förordar snöpinnar jag. SÄdana dÀr orange plastpinnar med reflex pÄ mitten som vi har lÀngs landsvÀgarna och som markerar var vÀgen slutar och diket börjar. TÀnk att med ett enkelt knapptryck kunna hissa upp fyra snöpinnar, en i bilens vardera yttersta hörn, vid parkering. Eller sjÀlvlysande lasersvÀrd kanske?
Jag kan tÀnka mig mÄnga som verkligen INTE vill ha den hÀr utrustningen, men nog kunde man Ätminstone fÄ vÀlja mellan pip och pinnar. (Sitter du i din himmel och skÀms över mig nu, Christer Glenning?)