Köpa bil på postorder?

När flera bilkedjor startade säljsajter på nätet trodde många att det skulle vara slutet för den traditionella bilhandeln i USA. Men att sitta hemma vid datorn och välja nästa kärra blev ingen större hit och den succé man så iskallt räknat med uteblev. Att köpa bilar online blev en stor flopp och nu väljer därför handlarna att anställa nya säljare i hopp om att få försäljningen att spira.

Foto:

Krönika2014-04-05 04:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Smarta hjärnor såg en chans att revolutionera bilförsäljningen och samtidigt ta bort mellanledet, det vill säga bilförsäljarna, och programmet döptes till "Shop-Click-Drive". Idén med onlineshopping ligger helt i linje med hur handeln i USA på några år förvandlats. Från varuhus stora som fotbollsplaner till smarthandel över nätet - det vi för femtio år sedan kallade postorder. Skillnaden är att nu kan du få bättre koll på vad du beställer och varan kommer till din dörr inom 24 timmar.

De megastora varuhusen gapar tomma och stängs ett efter ett. Nu skulle det vara bilhandelns tur att reformeras för att passa dagens moderna köpare och för de amerikanska bilförsäljarna, vars lön ofta är helt baserad på prestation, såg det mer än mörkt ut. För att klara amorteringarna på huset och försörja familjen måste man i snitt sälja femton bilar i månaden. Det är förklaringen till varför säljarna kommer springandes mot dig när du stiger in hos en bilhandlare i staterna.

Säljarna är kunniga och charmen har inga gränser. Det räcker nämligen inte med att sälja en bil till dig för att de ska få sin provision. Du som kund ska också intyga att säljaren gjort sitt yttersta för att du ska bli nöjd. På en tiogradig skala betygsätter du säljaren och allt under tio ger avdrag på provisionen och en riktigt missnöjd kund betyder noll i lön. "Man kan köpa det mesta från tandborste till hus på nätet - varför inte bil" resonerade man och såg framför sig hur bilköparna skulle göra allt framför datorn.

Du kan slappa i din favoritfåtölj och kolla in virtuella provkörningar i datorn där kändisar berättar om hur bra infotainmentsystemet fungerar och vilka kulörer modellen erbjuds med. Jänkarna köpte dock inte den nya modellen att handla transportmedel. Ändå fungerade systemet tekniskt perfekt och inte som president Obamas fiasko med att köpa "Healthcare" på nätet.

Att välja bil för de närmaste åren är för viktigt att överlåta helt till datorn och om man lägger 300 000 kronor på en ny bil vill man se den "live" menade kritikerna. Ja, nätförsäljningen kom av sig innan den ens lämnade startblocket och General Motors var först att dra lärdom av försöket. Det bästa av onlineprogrammet har förvandlats till ett köpverktyg som man numera använder i bilaffärerna. Säljaren står för den personliga kontakten och ger den koppling till verkligheten som det virtuella programmet saknar.

Nu väljer alltså kunden nästa bil i datorn tillsammans med en försäljare och har chansen att både provköra och nypa i skinnklädseln. Shop-Click-Drive har fått en ny betydelse där man kombinerar det bästa av två världar. För den som fortfarande inte vill lämna mysfåtöljen så finns naturligtvis möjligheten att få den nya bilen levererad direkt hem till garageuppfarten.
Det är trots allt USA!

Läs mer om