Laddat bränsleval

Han går till historien för att ha räddat bilindustrin och tusentals jobb i Detroit, införde sjukförsäkring och sänkte skatten för 8 av 10 amerikaner. Men när bensinpriset rusar mot rekordhöjder är det få som tänker på president Obamas krafttag att rädda landet från ekonomiskt katastrof. "Pinan vid pumpen" är en plånboksfråga som får jänkarna att snegla mot andra kandidater i presidentvalet. Obamas opinionssiffror sjunker nämligen i takt med att oljepriset stiger.

Foto:

Krönika2012-04-27 04:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Hans chans att väljas till en andra period i Vita huset har minskat ytterligare sedan flera politiska motståndare lovat halvera bensinpriset om de vinner valet i höst. Men president Barack Obama propagerar för långsiktiga energilösningar och nämner ofta Europa som förebild. Men satsningar på alternativa energilösningar för nästa generation hjälper inte upp situationen idag och jänkarna har inte tålamod att vänta.

När jag frågar en Chevahandlare hur försäljningen går nickar han förtjust. Chevrolet Cruze och nya Camaro säljer snabbare än de kan levereras. När jag pekar på elhybriden Volt som kallas Opel Ampera hos oss stelnar leendet. "Den bilen gör ingen glad. Våra kunder föredrar hästkrafter och beprövad teknik". Chevy Volt kallar han för Obama-fiasko och när jag frågar hur många han sålt ritar han en nolla i luften. Säljaren hämtar en tidning med reportage från bilsalongen i Genève och pekar på förbränningsmotorer med smart teknik, cylindrar som stängs av när de inte används och dieselmaskiner med trippelturbo. Det är den typen av framsteg för att spara energi och miljö som amerikanare gillar.

I Kalifornien, där flera elbilar säljs, har det skapats ett nytt begrepp: räckviddsnoja. Oron att batterierna inte ska räcka till jobbet eller för att hämta barnen på dagis får ägare att byta in sina sladdbarn mot pålitliga modeller som drivs med bensin. I ett försök att få fart på försäljningen har presidenten uppmanat myndigheterna att välja Chevrolet Volt och nu ska femtusen exemplar i polisutförande fördelas ut i landet. Men för medelamerikanen utgör elhybriden från Detroit inget realistiskt alternativ, inte ens när staten subventionerar priset.

För samma pengar som vad en Chevrolet Volt kostar får man två sprillans nya bränslesnåla familjebilar. För allt fler med dålig ekonomi handlar det snarare om att säga farväl till sin blårökande V8 från mitten av nittiotalet. Men att hitta en ersättare som är 5-10 år gammal är svårt. Från att ha översvämmats av begagnade bilar gapar det tomt hos många återförsäljare då dessa bilar har skrotats. Anledningen är skrotningspremien som presidenten införde för att få fart på nybilsförsäljningen. Men den fick direkt motsatt effekt och slår nu hårt när familjer tvingas köpa nyare och dyrare bilar än vad familjeekonomin tillåter.

Idag är kön vid macken längre än vanligt och anledningen är att TV-nyheterna aviserat en ny prishöjning från imorgon. Nu är literpriset åtta kronor och för det priset skulle vi svenskar också köa vid pumpen, men inte för att det är dyrt. Jänkarna är vana att soppan ska kosta runt fyra kronor och just nu skenar priset i samma takt som Obamas stöd rasar.

De politiska motståndarna drar nytta av priskrisen och den republikanske senatorn John McCain har lovat att sänka bensinpriset till under en femma litern om han blir vald till USA:s näste president och det är ett vallöfte som många tar fasta på - men inte alla. "Vem litar på politiker ett valår" suckar en kille i jeans och västernhatt vid pumpen bredvid och fortsätter. "Politiker vill bara sitt eget bästa, de vet inget om våra problem och om de gör det så struntar man i oss ändå". Årets stora val i USA är på väg att bli en riktig "soppa".

Läs mer om