Lön i lagens namn

Polisen i Sydsverige införde vid årsskiftet ett nytt lönesystem. Ju fler böteslappar man skriver ut desto mer i lönekuvertet. Personligen har jag alltid varit övertygad om att fler böteslappar ger en klapp på axeln. Men många poliser är kritiska till det egna systemet och känner sig överkontrollerade av sina chefer, vilket betyder att det finns hopp. För om poliserna känner sig överkontrollerade, vad ska då vi vanliga bilister säga som får böter när vi kör 6 km/h för fort på motorväg!

Foto:

Krönika2010-04-01 08:45
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Polisens framtida lösning heter "Automatic Number Plate Recognition". Systemet fungerar så att en kamera placeras före en poliskontroll, läser av nummerskyltarna och automatiskt stämmer av mot vägtrafikregistret så exempelvis skatten är betald. Kameran kan registrera en bil i sekunden och klarar farter upp till 160 km/h sedan gäller det för polisen att hänga med och fånga rätt bil. Kameran går att koppla upp mot vilket register som helst vilket innebär att man kan identifiera om det är en efterlyst brottsling eller upptäcka bilar som är intressanta i någon utredning.

I bland annat England, Irland och USA har trafikpolisen redan systemet och nu ska Rikspolisstyrelsen genomföra en pilotstudie. Tanken är att superkameran ska gallra ut vilka som ska stoppas. Det verkar som om polisen själva
inser att det är bättre att satsa på kvalitet än kvantitet. Alltså gripa de riktiga bovarna istället för att jaga barnfamiljer på E4:an som råkat köra lite för fort.
Förbud har vi så det räcker, men nu kommer ett förslag till förbud som jag är beredd att applådera eftersom det kommer att rädda liv! Det är NTF som vill göra något drastiskt för att minska olyckorna vid vänstersväng. Medan andra olyckstyper minskar fortsätter antalet som dödas av vänstersvängande bilister att öka. Värst är det för motorcyklister som är klart överrepresenterade i statistiken. Lösningen är lika enkel som välkänd: att köra av till höger via en mindre väg och sedan korsa den större - en så kallad "spansk sväng".

Men kanske dröjer det inte alltför länge innan vi kan låta bilen köra automatiskt! Tänk dig att du åker hemifrån och när du kommer upp på motorvägen hänger du på ett antal bilar som kör i rad efter varandra i normal hastighet i en tätt sammanhållen konvoj.
Efter ett par minuter kan du släppa ratten och ägna dig åt att läsa morgontidningen, prata i telefon eller surfa på nätet medan bilen sköter sig själv i total säkerhet! Det är i alla fall tanken med EU-projektet "SARTRE" där Volvo Personvagnar spelar en nyckelroll. Tanken är att varje vägtåg ska ha ett ledarfordon som körs precis som vanligt av en erfaren förare som känner till den aktuella vägsträckan. Praktiskt, säkert och man slipper fortkörningsböter. Frågan är bara vart körglädjen tar vägen?

Skvallrar du på din kompis? Dagligen misslyckas polisen driva in böter från fartkameror när bilägaren vägrar uppge vem som kört bilen och bilderna är alltför suddiga för att identifiera föraren. Men över sextio procent är ärliga och anger föraren och fartböterna kan krävas in. Ändå är inte bilägaren enligt lagen skyldig att uppge vem han eller hon har lånat ut bilen till. Hur skulle du göra om din utlånade bil fastnar på bild i en fartkamera?