Möt bilhandlare Bob

När du stiger ur bilen hälsas du välkommen som en gammal vän och visas direkt in på kontoret - även om du protesterar. Du vill ju bara kolla in en av de blänkande nya bilarna på parkeringen. Rutinerat erbjuder säljaren - vi kan kalla honom Bob - kaffe, vatten, läsk eller öl och trycker vänligt ner dig i en djup skinnsoffa mitt emot hans skrivbord som pryds med den amerikanska flaggan.

Foto:

Krönika2010-11-04 08:09
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Har du barnen med dig placeras dom framför en 60-tummare med senaste Disneyfilmen och en värdinna ser till att chipspåsen aldrig blir tom. Utan att du knappt märker det har Bob lockat ur dig namn, adress, telefon och e-postadress. Först då, när säljaren har alla uppgifter om dig, släpps du ut för att kolla den där bilen som intresserar dig.

Men bilen är inte rätt och priset kanske för högt, men Bob konstaterar glatt att du alltid är välkommen tillbaka. Inga sura miner, han klappar dig vänskapligt på axeln och det är som när två gamla polare skiljs. Har du tur hinner du hem innan telefonen ringer, eller första mejlet droppar in. Det är Bob som efter en rad artighetsfraser frågar vad han kan göra för att du ska ändra uppfattning och köpa din nästa bil av honom?

Bob är målmedveten eftersom hans lön bygger på provision och de tre följande dagarna upprepas samma frågor i telefon. Till slut tröttnar du och gör klart för Bob att det inte blir någon affär. Men han låter lika glad för det och låter dig inte förstå att den uteblivna provisionen kanske är avgörande för att han ska klara nästa månads amortering på huset. Du hör inget mer från Bob, men tro inte att du är "off the hook"! Efter några dagar ringer hans chef och undrar om Bob misskött sitt jobb eftersom det inte blev någon affär och bossen undrar vänligt vad han kan göra för att du ska bli nöjd.

Bob har gjort en profil på dig med ledning av det du berättade vid första träffen. En gång i veckan fortsätter det sedan att ramla in mejl från bilfirman. Förutom en vänlig hälsning och påminnelse om dess existens, också en lista på inbytesbilar som kanske kan intressera. Till slut hittar du den bil som är rätt för dig och du slår till. Det är helt naturligt att fråga efter Bob när du gör entré i bilhallen för ni är ju redan "bästisar". Bob, vars lön baseras på sålda bilar, skiner i kapp med solen och han vinkar glatt när du kör därifrån.

Du hinner knappt hem, innan telefonen ringer. Nej, det är faktiskt inte Bob men väl en kvinna från "uppföljningsavdelningen" hos samma bilhandlare. Hennes uppgift är att fyra av ett batteri med frågor och erbjuder sig stå för det första oljebytet som kompensation:

-Gratulerar till bilköpet, hur skötte sig Bob?
-Fick du den information du ville ha?
-Var säljaren artig, eller blev du irriterad över något?
-Hur vill du betygsätta Bob?

Intervjun pågår i närmare tio minuter och morgonen efter, innan dörrarna öppnas, kollar säljchefen alla intervjusvar. Säljarna kallas in och får höra köparnas betyg. Flera missnöjda svar kan betyda att säljaren får gå hem på stubinen. Anställningstrygghet existerar inte inom den amerikanska bilhandeln. Beröm däremot innebär att Bob klättrar ett pinnhål på karriärstegen.

Nästan ett år senare ringer din telefonen. Du har kanske glömt Bob, men han minns garanterat dig. "Grattis, du fyller ju år i dagarna" säger han. "Jag ringer bara för att gratulera och höra om du är nöjd med bilen? Du vet ju var jag finns, dra dig inte för att ringa eller titta in på en kopp kaffe!" Speciellt kvinnor vars födelsedag ofta glöms bort av mannen i huset brukar uppskatta Bobs vänliga födelsedagshälsning. Om dina närmaste glömmer din födelsedag så kan du vara säker på en sak - Bob gör det inte!

Läs mer om