Nya tider - nya kultbilar

De amerikanska bilauktionerna i tv lockar miljonpublik. Fetlagda herrar i cowboyhatt och Hawaiiskjortor höjer ett ögonbryn och auktionisten lägger på tusen dollar. På Barrett-Jacksons auktioner är utgångsbudet runt 700 000 kronor - för under en mille kan du inte räkna med att köra ut i en amerikansk klassiker. Två herrar ropade nyligen på samma Corvette från 1967 och priset slog nytt rekord.

Foto:

Krönika2014-06-07 04:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Visst var Corvetten i alla avseenden en samlarbil i nyskick, men var jänkaren verkligen värd 21 miljoner? Tja, intresset för vanliga Corvette, Camaro och Mustang har fått listpriserna att stiga rejält - även om det är långt till samlarauktionernas fantasipriser. Det har gjort att många öppnat upp ögonen för märken och modeller som hittills hamnat i skymundan av de vanligaste muskelbilarna.

En vässad CobraFord Maverick från sjuttiotalet var tills nyligen lika död bland samlarna i staterna som Ford Scorpio är här hemma. Modellen var tänkt att bli den amerikanska motsvarigheten till folkvagn, något den aldrig lyckades med. Men intresset för den rätt okända muskelbilen har återuppstått och nu får man slanta upp minst 60 000 spänn för en välskött lågmilare och sådana finns det gott om. Vad som lockar är Mavericks stora V8 på 4,9-liter och 210 hästar. Nya avgasregler från 1975 ströp inte bara effekten utan samtidigt allt intresse för modellen. Bland Mustang är det de första årsmodellerna som står sig bäst på auktionerna, det vill säga om inte hästen i fronten är utbytt mot en orm. De vässade Cobra-versionerna hittar nämligen fler köpare oavsett årgång. Men även årsmodeller som varit iskalla rullar nu ut i ljuset. Den tredje generationen av "ponnybilen" som tillverkades 1979-1993 sågs länge som en andra klassens Mustang. Nu har priset på den lite udda Mustangen på 235 hästar börjat röra på sig och fina exemplar kostar upp emot 80 000 kronor.

Arv från CorvetteKlart billigare kan man få en av de verkliga ikonerna ifrån åttiotalet: Chevrolet Camaro IROC-Z och Pontiac Firebird Trans Am. Gemensamt var att GM inte sparat på krutet under huven och naturligtvis handlade det om vinkelåttor. Modellerna är idag iskalla och nu kan du köpa dem "dirt cheap" - det vill säga skitbilligt. En IROC-Z som i skick skulle platsa på vilken samlarauktion som helst kostar sällan mer än 50 000 och ännu billigare blir det om du vill ha en amerikansk polisbil. Polisen säljer nämligen ut tusentals exemplar av sin gamla klumpiga trotjänare Ford Crown Victoria till vrakpriser. Den sjunde generationens Chevrolet Impala SS är en annan "fullsizejänkare" och mullret kommer från en vinkelåtta på 260 hästar som hämtats direkt från USA:s största kultbil. Modellen från 1994 till 1996 är för ny för att räknas som klassiker men det hindrar inte att priserna börjar röra sig upp mot 100 000-kronorsstrecket. Plötsligt kan du skryta med att mullret kommer från samma V8 som arbetar under huven på flera gånger dyrare - Corvette!

Läs mer om