Oj, vilken "soppa!"

För tio år sedan var det i princip bara taxi som hade dieselbilar som slamrade, osade och knackade. Idag har nybilsförsäljningen av dieselbilar verkligen exploderat. Från att 2005 varit nio procent ökade andelen dieselbilar förra året till 41 procent och siffran fortsätter att stiga. Samtidigt ökar andelen feltankningar och vanligast är att man tankar bensin i dieselbilarna. "Vad klantigt" kanske du säger, men det kan hända den bäste.

Foto:

Krönika2010-05-14 08:37
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Många företag och kommuner har idag en stor blandning av tjänstebilar som går på olika bränslen. Ena dagen kör den anställde en bil som rullar på etanol och dagen efter diesel, medan familjebilen är en bensinare. Vad gör man om man tankat fel och hur allvarligt är det.
Idag finns det ett flertal olika pumpar på bensinstationen att välja på (bensin, diesel, etanol eller fordonsgas) och den vanligaste orsaken till att man tankar fel är - stress. Vad har du i tanken?
Vad ska man då göra om man fyllt etanol eller bensin i en diesel? Svaret är enkelt: rör ingenting! Ring en bärgningsfirma som kan ha utrustning att fixa detta på plats eller kolla om det finns en verkstad i närheten. Du måste nämligen få hjälp med att tömma tanken så snabbt som möjligt. Slå inte ens på tändningen - gör du det så börjar bränslepumpen att arbeta och redan här är det början till en katastrof. Har du inte upptäckt din fadäs utan hunnit starta bilen så stäng av motorn så snabbt som möjligt. Struntar du i det och låter motorn gå lär alla varningslampor på instrumentpanelen lysa ackompanjerat av en motor som går illa, knackar, spikar, slamrar och luktar pyton. Stänger du inte av motorn nu så är den förmodligen körd. Skulle du ändå köra vidare så lär motorn ge upp om ett par kilometer och katastrofen är total.

Gå inte på pumpen
Redan på ett tidigt stadium kan insprutningssystemets högtryckspump och spridare ta stryk. Sedan rasar resten av motorn, del för del. Kolvar, cylinderlopp, kamaxlar, vevaxel, partikelfilter, katalysator och lager är snart ett minne blott. Det enda som nu finns att göra är ett motorbyte. "Dyrt, dyrt" som Bosse Bildoktorn brukar säga.
Vad gör du om du tankat diesel i en bensinare? Har du en någorlunda modern bil så går inte det då själva pumpmunstycket inte passar i påfyllningsröret. Men man kan få diesel i tanken genom exempelvis en reservdunk. Resultatet blir att bilen ryker som en skorsten och att motorn känns klen innan den helt enkelt kastar in handduken och ger upp. Risken för motorhaveri är ganska liten förutom att katalysator och eventuell lambdasond beckar igen.
Det enda man kan göra är att tömma tanken - slanga den och fylla på med bensin. När man sedan fått fart på maskineriet så brukar allt fungera normalt igen. Det vill till att tanka och tänka rätt och inte gå på pumpen!