"One size fits all"

Volkswagen Golf presenterades 1974 och blev en jättesuccé. Bilen marknadsfördes som en modern småbil med plats för två vuxna samt två barn och tysken vägde bara 780 kilo. Idag är den forna småbilen från Wolfsburg ingen liten bil längre. Den har jäst ut på både bredden samt längden och matchvikten har passerat 1 300 kilo. Småbilen har precis som stora delar av befolkningen smygvuxit utan att vi lagt märke till det.

Foto:

Krönika2014-06-20 04:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Men det är inte bara bilarna som under åren blivit flera nummer större. Inom modebranschen är fenomenet känt under namnet "vanity", alltså fåfänga på svenska. Vad modebranschen gör är att i smyg lägga till centimetrar på våra kläder i takt med att våra magar och höfter blir allt rundare. En gång small, alltid small!
Vi ska inte behöva inse verkligheten och skämmas över att köpa en större storlek, menar man. Att låta storlekarna bli större i takt med att befolkningen ökar i vikt är inget nytt i USA. En designer som under skoltiden vuxit från small till large efter för mycket hamburgare och pizza ville slippa skämmas och började sy upp kläder i större format, men med samma storlek. 20 kilo senare kunde hon glatt smaska i sig skräpmat, men ändå vara en "petite" eller small. Idag är det allmänt känt att en amerikansk skjorta i storleken small egentligen borde heta large.

Presidenthustrun Michelle Obama har tagit som en av sina viktigaste uppgifter att få barn att äta nyttigt. Vartannat barn i skolåldern är överviktigt och det är inte undra på när skolbespisningen serverar korv, pizza, hamburgare, makaroner med smältost och chips. Skollunchen är för många huvudmålet på dagen då frukosten kan bestå av en läsk och donuts, middagen av en hink kycklingvingar på stan som sedan sköljs ner med en stor läsk.

I nöjesparkerna har man tvingasts införa alltfler maxgränser på åkattraktioner eftersom varken tekniken eller säkerhetsbyglarna klarar av dagens överviktiga amerikaner. När nöjesparkerna byggdes existerade inte problemet, men nu är haverier orsakade av alltför tunga besökare vardagsmat. Inom näringslivet pratar man i olika sammanhang om "downsizing". Men i verkligheten handlar det om det motsatta - "upsizing" för att rymma en allt tyngre befolkning i kläder, bilar och karuseller.

SUV-vågen som drar fram som en tsunami med klumpiga och onödiga "terrängfordon" för stadstrafik är det senaste exemplet på "upsizing". Utrymmet för de åkande blir större, medan platsen för last minskar. Allt för att överviktiga ska sitta bekvämt också i mindre stadsjeepar som alltmer börjar likna överjästa bullar. Förlängda säkerhetsbälten som når runt hela magen är sedan många år standard på bilar som säljs i USA. Ingen ska behöva skämmas för att man äter fel så i stället anpassar vi verkligheten och fortsätter att lura oss själva.

"En gång small, alltid small" är ett populärt uttryck i USA. En snabbtitt i klädaffärens spegel skulle naturligtvis avslöja självbedrägeriet, så just därför saknas speglar i många amerikanska modebutiker. Inom flyget blev det ramaskri när United Airlines ville ta betalt efter passagerarnas vikt - det ansågs nämligen strida mot jämställdheten och amerikanens rätt att bestämma över sig själv. Just nu uppmärksammas även viktproblemen inför den sista resan och flera begravningsbyråer marknadsför en ny kista med rubriken: "one size fits all". Räkna med att våra bilar kommer att fortsätta att smygväxa!

Läs mer om