Packat & klart

Hela vintern har vi planerat, kollat kartor och spanat in sevärdheter. Förväntningarna är på topp inför årets höjdpunkt - bilsemestern i Europa. Det vet alla som passerat incheckningen i Helsingborgs hamn för att sedan bli invinkande på Scandlines-färjans bildäck. Väl ombord tar man snabbt trapporna upp till fiket för att käka deras berömda macka med ett berg av färska räkor. Semestern är här och tornet på Kärnan krymper bakom oss. Nu väntar kontinenten!

Foto:

Krönika2009-06-23 07:28
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Bron har många fördelar men charmen när vi korsar sundet till Helsingör kan den inte slå. Att danskarna är sympatiska kan väl de flesta skriva under på, trots att i varje fall jag inte fattar ett ord av vad de säger. De förstår också att ta hand om sina pensionärer eller vad sägs om rabatt på trafikböter? Jo, det stämmer eller snarare stämde. Nu har reglerna EU-anpassats så att även pensionärerna måste betala fartböterna fullt ut.

För många svenskar är Danmark en transportsträcka till de nya resmålen på tyska sidan gränsen. Jag tänker på alla köpcentrum som växer upp som svampar och där bilarna lastas fulla med ölflak. EU-reglerna är generösa när det gäller mängden alkohol, men det är värre med vikten. Det vet hemvändande svenskar som fått betala dyrt för överlast?

Nu väntar tyska autobahn där många mil fortfarande har "freie fahrt". Vi bränner söderut, förbi Hamburg och Hannover. Skylten "fartbegränsning upphör" är min personliga favorit! Ner mot Göttingen och Kassel blir motorvägen "krokig". Det känns så när hastighetsmätaren pendlar runt 200 km/h. Nästan alla gånger jag kör den här sträckan kantas motorvägen av turister som fått stopp i maskineriet. Tja, Kasselbackarna är ökända för att krama sista musten ur både bilar och förare.

Här straffar det sig garanterat att man sparade in på den senaste servicen eller skippade nattsömnen för en tidig start. Killarna på bärgningsfirmorna i trakten kan berätta otroliga historier om svenskar som lekt Formel 1-förare från Lübeck och nu några timmar senare somnat vid ratten eller drabbats av hjärtinfarkt. Det är så vanligt att ett rum på det lokala sjukhuset döpts till "Schweden-zimmer", alltså "Sverige-rummet".

Titt som tätt hörs den välkända trudelutten för trafikradion, vilken hela tiden informerar om läget på vägarna. Tänk dig att du kommer i 180 knyck och plötsligt tar det tvärstopp i alla filer, vilket sker många gånger varje dygn. Trafikradion har räddat tusentals liv genom årens lopp och med lite tur så har de gula änglarna från den tyska motororganisationen ADAC hunnit fram och varnat för "stau", vilket betyder "kö". Under fem somrar jobbade jag på nordtyska radion NDR i Hamburg och min uppgift var att översätta trafikvarningar till svenska.

Efteråt presenterades statistik på att olyckorna med skandinaver i vårt sändningsområde minskat med trettio procent. Jag kan naturligtvis inte påstå att det var min insats som bidrog, andra faktorer kan ha spelat in. Men SOS International i Köpenhamn som noga följde trafikutvecklingen kunde inte hitta någon annan förklaring till att andelen skandinaver som dödades och skadades sjunkit så kraftigt just i det område vi valt att punktmarkera.

Vi lämnar autobahn för att slingra oss fram på romantiska småvägar. Rothenburg kallas ibland en turistfälla, men för mig är den lilla staden ett givet stopp med mycket tysk "gemütlichkeit". Om man uppskattar underskön natur och små mysiga medeltidsstäder fortsätter man "Romantische Strasse" mot München. Hur vägen mellan Würzburg och Füssen fått sitt namn är enkelt att förstå. De storslagna vyerna är som gjorda för framsidan på ett 2000 bitars pussel!

Mina rekommenderande museer i Bayern är två totala kontraster. I förintelselägret Dachau, en timme nordväst om München, avrättades 43 000 under kriget. Nu har anläggningen, som är en skamfläck för mänskligheten, förvandlats till ett minnesmärke. Skolklasser vallas tyst runt i barackerna - det är en känslofylld skräckupplevelse och härifrån går ingen oberörd!

Min favorit är en direkt motsats till grymheterna innanför taggtråden i Dachau. Vi kör mot Bayerns huvudstad och tar sikte på tornet med det blåvita BMW-emblemet. Museet har fått en välbehövlig renovering och här gottar vi oss åt företagets historia: från Dixi á la 1928 till charmiga Isetta och den senaste F1-racern. Räkna med en heldag helt i bilens tecken. När hungern sätter in finns tysk korv med surkål och öl, vad annars!

Hemvägen tar jag gärna genom gamla DDR. Man riktigt känner vingslagen från den svenska storhetstiden när stadsskylten Lützen dyker upp. Det var här, en dimmig novembermorgon 1632, vår kung Gustav II Adolf stupade. Jag missar inte den välgjorda rekonstruktionen av slaget i slottsmuseet. Med 3 600 tennsoldater har man i detalj byggt upp slaget vid Lützen som på sitt sätt blev slutet för vår storhetstid.

Bron över Öresund skippas även på hemresan. Nu för en välsmakande crêpe i en oansenlig källare bara ett stenkast från hamnen i Helsingör. Det är ett måste innan färjan lägger ut.

Trevlig resa!

Carl-Ingemar Perstad / © CNP AB