Saablar, vilken finalist

Mitt i allt elände med konkurshot, uteblivna löner och produktionsstopp kommer äntligen positiva nyheter om Saab. Stadsjeepen 9-4X som sålts på den nordamerikanska marknaden i snart ett år har nominerats till den prestigefyllda utmärkelsen "North American Truck of the Year". Det är ju känt att jänkarna är svaga för stadsjeepar och Saabs första försök i klassen har slagit väl ut i staterna.

Foto:

Krönika2011-11-04 05:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Bland övriga nominerade finns bästsäljare som BMW X3, Mercedes ML och Range Rover Evoque. Om Saabs kvalitéer räcker till vinst återstår att se, men en svensk stadsjeep har tidigare haft framgång i samma evenemang. 2003 tog Volvo XC90 hem den åtråvärda titeln och det blev försäljningssuccé i USA.

BMW:s tvåsitsiga roadster Z3 blev däremot aldrig någon hit i staterna - men cabben fångade blixtsnabbt mitt hjärta när den kom 1996. 1.8-litersmaskinen var inget under av snabbhet men modellen blev ändå populär i Europa och nu är det en klassiker. Naturligtvis hjälpte det till att Agent 007 valde den som sin tjänstebil i Bondfilmen GoldenEye. Men i det stora landet i väster dröjde det ända tills att Z3:an fick en 2,5-literssexa innan försäljningen sköt fart. Gång på gång bevisas det att prestigemodeller med "bara" fyra cylindrar under huven inte går att sälja i bilens hemland.

Nu, femton år senare, ska Audi, BMW och Mercedes göra ett nytt försök att kränga fyror. Anledningen är president Obamas skärpta lagstiftning som tvingar fabrikanterna att ha mindre och bränslesnålare motorer i sitt utbud - men branschen gör det motvilligt med tidigare fiaskon i färskt minne. "Kunderna kräver minst kraften från en sexa, prestigebilar med färre cylindrar är osäljbara" konstaterar Sascha Simon, produktplanerare för Mercedes i USA. Lösningen heter turbo, i många fall dubbelturbo kopplad till en bensinfyra. Det ska ge den stora motorns kraft samtidigt som man uppfyller miljökraven på mindre motorer med lägre förbrukning och utsläpp. "Det är helt dödfött att ens försöka" spår en bilhandlare i Florida. En nation som älskar V8:or accepterar kanske en sexa, men knappast något mindre.

Det är mycket som skiljer bilägandet i USA från hemmaplan - exempelvis risken att bli lurad när man köper begagnat. Kalifornien är föregångare inte bara när det gäller stränga avgasregler. Nu blir man även först med att införa en röd varningsdekal på alla salubilar som varit inblandade i en krock, vilket ska minska risken att illa reparerade vrak kommer ut på vägarna. Bilhandlarna protesterar vilt men politikerna driver igenom förslaget. Samtidigt kommer en ny mobilapp som ska göra bilköpet både enklare och mindre chansartat. Med en smartphone kan hugande spekulanter läsa av chassinumret och inom några sekunder få ett sms med bilens historik från dag ett.

Kärva ekonomiska tider tvingar allt fler att välja äldre begagnade bilar. Det utnyttjar mindre seriösa handlare genom att kränga bilar som för länge sedan skulle ha fått körförbud hos Svensk Bilprovning. Men i USA existerar varken bilbesiktning eller köptrygghet och det är upp till kunden att gardera sig för att inte bli lurad. Att shoppa runt för lägsta möjliga försäkringspremie är också vanligt och lönsamt eftersom premierna i vissa fall är tiofalt högre än hemma.

Ett bolag erbjuder nu sina kunder lägre premie om de installerar en kamera i bilen som registrerar hur man kör. Körsättet lagras sedan på en server hos bolaget och uppfyller man kraven på säker körning sänks premien med upp till trettio procent. Förare som varit inblandade i olyckor kan nekas fortsatt försäkring om de inte accepterar kamera i bilen. Mycket när det gäller bilägande är dyrare, mer komplicerat och integritetskränkande än hemma - fast det finns undantag. En femma litern för bensinen tycker amerikanarna är dyrt, man är vana att soppan ska kosta två kronor och inte mer. Men för oss svenskar känns det som rena drömvinsten.

Begagnade bilar kan ofta vara risiga, men i de flesta fall har de fått regelbunden service. Jänkarna har nämligen fått lära sig att man ska byta olja var 500:e mil och åttio procent följer rådet visar en pinfärsk undersökning. Men då ska man också veta att ett oljebyte kostar mindre än en biltvätt hemma i Sverige - runt 125 spänn inklusive oljefilter. I varje större köpcentrum erbjuds "rundsmörjning" medan man shoppar. Snabbare och billigare kan det inte bli!

Läs mer om