Sko bilen med rätt däck

Du färdas i 110 km/h eller 30,56 meter i sekunden och det som ligger an mot vägbanan är fyra däck vars kontaktyta kan jämföras med fyra skor i storlek 44. Ändå är många bilister beredda att hosta upp mer pengar för ett par träningsdojor än nya sulor till bilen. Visst är det skrämmande? Vinterdäcken är precis som ett par oömma kängor medan sommardäcken är lika följsamma som ett par löparskor. Skulle du använda vinterkängor mitt i sommaren?

Foto:

Krönika2015-04-20 04:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Den 15:e april är sista dagen för att köra på dubbdäck, sedan kan du åka på 1 200 kronor i böter om det inte råder "vinterväglag". Har bilen däremot dubbfria vinterdäck eller friktionsdäck så ligger avgörandet i dina egna händer. Det är nämligen helt lagligt att köra på dessa året runt, men det är inget vi rekommenderar då däcken har uselt grepp och bromsförmåga på sommarväglag.

Slitet - en nitlottDuger dina däck en sommar till? Börja med att kontrollera mönsterdjupet som ska vara minst 1,6 millimeter enligt lag - detta mätt på slitbanans minsta mönsterdjup. Vi rekommenderar dock att mönsterdjupet bör ligga på minst 3 millimeter, vilket mäts lätt med en vanlig femkrona. Avståndet mellan siffran 5 samt ytterkanten på myntet är 3 millimeter och redan då har man ett betydligt sämre väggrepp än om däcket varit nytt. Flera tillverkare har dessutom en färgmarkering i slitbanan som gör att man enkelt kan se om mönstret är okej eller inte. Att fram- och bakdäcken slits olika fort är helt normalt. Därmed investerar de flesta bara i två nya däck och då ska de fräschaste monteras bak oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven.

Rätt tryck - en högvinstAtt kolla lufttrycket är livsviktigt och man ska helst göra det med kalla däck. Har däcken för lågt lufttryck så ökar bränsleförbrukningen och därmed miljöpåverkan samtidigt som väggreppet försämras. Att kolla däcktrycket regelbundet kan faktiskt vara ett av de mest lönsamma fritidsnöjen man kan ägna sig åt. En tumregel är att öka trycket 10-15 procent jämfört med bilens rekommenderade siffror. Visste du att 25 procent för lågt tryck kan resultera i att däckens livslängd halveras och höjer samtidigt förbrukningen med drygt fyra procent? Ska du köpa nya däck så gå inte bara efter prislappen och välj budgetalternativen. Sulorna måste vara Europa-godkända och helst anpassade för våra nordiska förhållanden. Dessutom måste däcket ha bra våtgrepp, lågt rullmotstånd och rimlig ljudnivå. Återigen gör vi jämförelsen med dina skor. Springer du helst i usla träskor eller bekväma träningsdojor?

Läs mer om