Stämplad för livet

Är serviceboken ifylld - känns frågan igen? Den är självklar och avgör om du ska köpa den där begagnade bilen eller inte. Ett fullstämplat häfte får oss att tro att kärran fått all service tillverkaren har föreskrivet. Men nu kommer nya avslöjanden slag i slag om hur auktoriserade verkstäder bluffar och bjussar på en stämpel om man gör ett enkelt oljebyte men kallar det 10 000-milaservice. Medan andra mindre seriösa verkstäder tar en slant under bordet för en stämpel i häftet.

Foto:

Krönika2013-09-14 04:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Våra bilägande grannar på andra sidan Atlanten har sedan länge avslöjat hur det bluffas med stämplar i servicehäftet och helt sonika skrotat systemet. När en ny bil reggas för första gången i USA så registreras den också av Carfax, ett oberoende företag som samlar alla fordons historik och varje gång bilen servas på en verkstad så noteras det i deras jätteregister.

En mängd data matas in om exakt vad som gjorts: mätarställning, vad det kostat och vem som utförde servicen. För märkesverkstäder och allbilsverkstäder är det självklart att varje service eller reparation skrivs in i databasen. Lika naturligt är det för en bilspekulant att begära fram protokollet från Carfax hos bilhandlaren. Eftersom varje verkstadsbesök noteras i detalj ger det inte bara besked om hur bilen skötts och hur den servats, utan också en fingervisning om det kan röra sig om ett måndagsexemplar som man bör undvika.

Databasen anger även om säljarens pris för bilen är rimligt jämfört med alla andra av samma modell. Plåtskador, däckbyten och bytta kamremmar - allt förs in i databasen hos Carfax. Företaget säljer sedan informationen för ett par tior till dig som kund. Hittar du en bil på nätet, privat eller hos en bilhandlare, kan du enkelt kolla upp alla fakta. Men kan man verkligen lita på att alla uppgifter stämmer?

Carfax är så säkra att man lovar pengarna tillbaka för bilköpet om någon uppgift skulle visa sig vara osann. Tja, vilken svensk bilhandlare skulle upphäva köpet om en servicestämpel var bluff? Hur stor och lönsam den här verksamheten är förstår man när Carfax som täcker hela USA nyligen såldes för 1,4 billion dollar, motsvarande 10 miljarder kronor! Bara de allra minsta verkstäderna står utanför systemet, men där servas mest rullande rishögar vars nästa stopp är bilskroten.

Att som verkstad stå utanför databasen signalerar att man är oseriös och kundunderlaget sviker direkt. Hur länge ska det dröja innan vi upptäcker det jänkarna gjorde för ett årtionde sedan - att serviceboken kan vara en ren bluff? Runt om i Europa jobbas på system liknande det amerikanska eftersom alla parter är medvetna om fusket och det har gått så långt att piratkopior på serviceböcker går att köpa med önskade antal stämplar. Allt för att höja värdet på tveksamma bilar.

Med all fakta i en gemensam databas minskar risken för fusk och mekanikern som matar in uppgifterna är personligt ansvarig för att allt är korrekt. Hos Carfax kan du inte bara se om den tidigare ägaren servat bilen som tillverkaren föreskrivit. Du får också svar på mycket annat, som om bilen varit krockad, vilka delar som bytts och om den återkallats för byte av defekta delar på garantin. I USA kan man också stämma den bilmekaniker som lämnar oriktiga uppgifter. Kanske är det dags att göra som jänkarna? Att sluta lura oss själva och tro att ett tummat häfte med några stämplar avgör om vår nästa bil ska bli en dröm eller mardröm. Snacka om att bli stämplad för livet!

Läs mer om