Storleken har betydelse

BMW 3-serie är i stora drag en perfekt bil som genomsyras av tysk teknik och perfektion. Men den har en brist som upptäcks när man provsitter baksätet - nämligen utrymmet. Därför blev jag glatt överraskad när BMW visade upp en förlängd version på bilmässan i Peking. Modellen ska heta 325L, där bokstaven står för "lång" eller "lang" på tyska. Smart tänkte nog de flesta - inklusive mig själv. Ända tills jag läste det finstilta.

Foto:

Krönika2012-06-20 04:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Medelkinesen är 165 centimeter lång, vilket är 10-20 cm kortare än vi nordeuropéer. De får alltså plats i en vanlig 325:a utan att trängas och frågan är om BMW har missat detta? Kinamodellen blir nämligen tio centimeter längre och det gör baksätet användbart för fullvuxna nordbor. Den uppblåsta 3-seriemodellen förvandlas plötsligt till en praktisk familjebil. Är det dags att köa för en BMW 325L? Nej, inte om du bor utanför Kina. BMW har nämligen bestämt att den förlängda modellen inte ska säljas på andra marknader.

Varför bygger man då en version som är 10 cm längre till en befolkning som är 10-20 cm kortare? Svaret heter: status. I mittens rike mäts prestige i hur rymligt baksäte man har. Ju större, desto högre befinner man sig på den sociala stegen. Nu är det inte bara Bayerische Motoren Werke som ska locka kinesiska köpare med generöst baksäte. Både Audi och Volvo rullar i samma hjulspår. Allt för att kapa åt sig en bit av den ofattbart stora Kina-marknaden som tröttnat på dåliga egenproducerade kopior.

Volvo säljer för närvarande sex modeller i Kina, men planerar att expandera med ytterligare tio nya modeller under de närmaste fyra åren. "Top of the line" blir göteborgarnas fem meter långa lyxmodell som går under arbetsnamnet Universe. Den ska tillverkas i en nybyggd Volvofabrik intill de kinesiska ägarna Geelys anläggning i Chengdu.

Mycket har sagts den senaste tiden om pinnjakt och då handlar det inte om besticken som man äter med i Kina. Pinnjakt är svenska polisens sätt att mäta kvantitet: ju högre siffra desto effektivare är man. Ledningen sätter upp mål som polisen på gatan ska uppfylla. Ett enkelt sätt att blidka ledningen med fin statistik är att sätta upp en fartkamera och låta böterna rulla in. Personligen har jag alltid varit övertygad om att fler böteslappar ger en klapp på axeln. Men många poliser är kritiska till det egna systemet och känner sig överkontrollerade av sina chefer.

Än finns det hopp alltså - för om poliserna känner sig överkontrollerade, vad ska då vi vanliga bilister säga som får böteslappar när vi kör 6 km/h för fort på motorväg. De mest kritiska rösterna kommer inifrån de egna polisleden och flera län har avskaffat pinnjakten för att lägga resurser på den tyngre brottsligheten. Men en del län samlar fortfarande in bevis på sin effektivitet genom att skriva ut fortkörningsböter där det är obefogat. Tänk på det när du drar ut i sommar-Sverige!

Att lägga sig på signalen när du blir irriterad kan också kosta en slant i böter, men det hindrar oss inte ifrån att visa våra känslor vid ratten. Även om vi har långt kvar till det sydeuropeiska tutandet så blir det allt vanligare också bland oss stelfrusna nordbor. Snabbast att lägga sig på signalen är inte helt otippat danskarna - kanske influerade av närheten till kontinenten. 40 procent av våra grannar i söder drar sig inte för att ge ifrån sig en signal för att visa sitt missnöje enligt en färsk undersökning. Vi i Sveariket är lite blygsammare då tre av tio visar sina känslor genom att slå näven i ratten och tuta för kung och fosterland.

Läs mer om