Tro, hopp & Perstad

Vår korre går in på sitt femte år i USA och vi frågar honom om vad som kommer att skilja 2013 från tidigare år. Har landet i väster blivit så mycket bättre som Obama lovade och kan man se några framsteg? Går det verkligen att väcka något intresse för ny teknik när bensinpriset är fem kronor litern? Samtidigt har den låga dollarkursen och det faktum att bilarna rasar i värde med upp till 50 procent på ett par år öppnat en importvåg till Sverige. Carl-Ingemar Perstad ger oss svaren.

Foto:

Krönika2013-06-11 04:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


För mig personligen kom ett mejl från en av våra CNP-läsare att göra stor skillnad. Killen, som är genuint bilintresserad, undrade om jag hade möjlighet att vara vigselförrättare åt honom och hans käresta som vill gifta sig i en Ford Mustang på en vit sandstrand i Florida. Att sportbilen skulle vara röd och ha V8 med sidepipes beskrev han som mer viktigt än något annat.

Att få ha en roll i den viktigaste dagen i deras liv är en utmaning och efter djupdykning i den amerikanska byråkratin är jag nu godkänd vigselförrättare. Vi gör allt för våra läsare och paret kommer till Florida i vår för att förverkliga sitt strandbröllop. Just nu försöker jag trolla fram en röd Mustang med sidepipes - men det utförandet är inte direkt vanligt, inte ens i staterna. Men brudgummen har sagt att han i nödfall kan acceptera att gifta sig i en röd Dodge Viper med avgasrören under dörrarna och en sådan är enklare att fixa fram.

Vilka är i övrigt de största förändringarna på 4-5 år? Vad man märker är en ljusning på bilmarknaden och att antalet rullande rishögar har minskat på vägarna. Eftersom bilprovning saknas och ekonomin varit kärv så har man tidigare kört till bilen rasar. Annars är amerikanare i allmänhet rätt konservativa. Myndigheterna är stela, för att inte säga byråkratiska och får våra motsvarigheter att framstå som snabbköp.

Att krocka med en oförsäkrad bilist innebär att du med din försäkring måste betala både dina och motpartens skador, även om du inte är den vållande. Samtidigt passar bolagen på att chockhöja bilistens premie eller i värsta fall säga upp försäkringen. I Europa lever vi skyddade jämfört med landet i väst. En bilförsäljare jag pratade med var överlycklig att han lyckats sälja sex bilar sedan början på månaden. Nu behövs bara ytterligare sex för att han ska klara av månadsamorteringar och mat till familjen. Fast månadslön existerar inte och en nöjd kund är ett krav för att försäljningschefen ska öppna plånboken och betala ut provisionen.

Om vi ibland klagar på att bilens andrahandsvärde sjunker snabbt är det inget mot vad jänkarna får stå ut med, för efter två år kan värdet vara halverat. Det är ett faktum som allt fler svenskar upptäckt och utnyttjar till att förverkliga sina bildrömmar. Utbudet av nästan nya amerikanare är enormt samtidigt som dollarkursen är gynnsammare än på flera år. På senaste tiden har jag sett hur nästan nya Corvette, Camaro och Viper lastats för skeppning till Göteborg, men också allt fler Audi, BMW och Porsche. Även med en skeppningskostnad på cirka 9 000 kronor, svensk moms och sedan tull på 10 procent blir det en rejäl slant kvar jämfört med om man köpt bilen hemma.

De största förändringarna på fyra-fem år är att inte mycket ändrats. Amerikanarna fortsätter att köpa törstiga V8-motorer, för turbofyror med bensin eller diesel som dominerar försäljningen hos oss går inte hem i USA och intresset för elbilar är ganska svalt. "En gång elbil - aldrig mer" säger en del som bytt sina miljöbilar mot betydligt äldre men pålitligare jänkare från Detroit. Med andra ord är det inte mycket som pekar på att 2013 ska få amerikanarna att göra en u-sväng!

Läs mer om