Ursäkta, hur var namnet?

Grannen tvärs över gatan knackar på dörren. Han har köpt en travers som han vill visa upp. Är man som jag uppväxt i en svensk industriort går tankarna direkt till en lyftkran på hjul. Men vad har man för nytta av en 100 ton tung kran, hög som en fabriksskorsten i ett bostadsområde i Florida? När jag påpekar att det är väl sent för aprilskämt tar han mig i armen och pekar. På garageuppfarten står en Chevrolet Traverse!

Foto:

Krönika2014-08-16 04:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


För en del kanske motorn eller designen är det mest kraftfulla hos en bil. För mig är det bilens namn och Traverse är för mig sällsynt illa valt. Chevan är definitivt inte en lyftkran som går på tvären, eller en form av dressyrritt, som ordet också antyder. Det är inget fel på grannens stadsjeep, den är varken bättre eller sämre än alla andra i samma klass. Men namnet?

Nissans lek med modellnamn kan också verka förvirrande. Först trodde jag Nissan Rouge var en franskinspirerad modell. Inte minst alla damer vet att rouge är sådant där rosa man pudrar på kinderna, men så var inte fallet hos Nissan. Jag hade helt enkelt läst fel. Modellen heter inte Rouge, utan Rogue och plötsligt förvandlas den från fransk mademoiselle till en skurk eller bandit - för det är precis vad namnet betyder. Nissan Rogue är en superpopulär småsuv som säljs i staterna.

Är det förvirrande? Tja, hos oss säljs inte modellen som Rogue utan som Kashkai, men det är knappast bättre. När Nissan lanserade modellen var man så noga med att förklara hur namnet uttalades att man skrev ut det som "k-a-s-h-k-a-i", men du känner den säkert bättre som Qashqai. Bilen säljer som smör trots att många ägare inte kan uttala eller ännu mindre stava till namnet.

Jag kan inte låta bli att undra hur man kan komma på tanken att döpa en världsbil efter ett nomadfolk i Iran. Kanske är det för att flirta med oljeschejkerna? Det kan behövas för Quashqai är snål på soppa och är definitivt ingen vinstmaskin för oljeländerna. Efter att ha ironiserat över populära modellnamn och säkert gjort mig till ovän med åtskilliga ägare till Traverser och Qashqaier är det dags att ge beröm.

Det blir till Ford denna gång för namnet Flex. Modellen är en smart crossover, stor som en V70 eller Passat, fast rymligare. Designspråket är enkelt och bilen är kantigare än en gammal Volvo 745. Med andra ord pratar vi extrem containerform och storleken på bagageluckan påminner om bogvisiret på en Finlandsfärja. Namnet går inte att missförstå: Flex är en av de flexiblaste och mest praktiska i sin klass. Forden har dessutom en annan viktig fördel, man kan uttala namnet!

Företrädare för konsumentverket brukar säga att vi ska kolla innehållsförteckningen på det vi stoppar i oss. Namn vi inte kan uttala betyder att det är något konstgjort och onaturligt, kanske rent av onyttigt. Vad är då rekommendationen när det gäller bilnamn med så många konstiga bokstäver att de blir helt omöjliga att uttala? Hur som helst, grannen är jättenöjd med sin Chevrolet Traverse men har gett den smeknamnet "Mustangen" för att slippa påminnas om att den är döpt efter en industrikran som går på tvären.

Läs mer om