Ursäkta, men vem kör?

Bilen som kör av sig själv medan vi SMS:ar, läser kvällstidningen eller slumrar med nedfällt ryggstöd väntar bakom nästa krök. 2013 blev något av ett genombrottsår för tekniken som ska kompensera bristerna hos oss vanliga dödliga. Men det här är bara början och strax är tiden inne för den största revolutionen sedan bilen föddes. Att lämna över ratten helt till datorer.

Foto:

Krönika2014-05-09 04:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Mercedes har för första gången kört tio mil i stadstrafik och på motorväg med en förarlös bil. Bisittare fanns på plats för att övervaka, men kunde hela resan sitta med händerna i kors. Om fyra år ska privatpersoner testköra Volvos självkörande bilar i Göteborg. Bilarna använder GPS-system, avancerade kameror och sensorer som läser av omgivningen för att kunna köra själva och föraren förvandlas till passagerare.

Det stora problemet är att övertyga dagens bilförare att man törs släppa över ratten till en dator. En amerikansk undersökning visar att bara en av fem vågar lita på tekniken som väntar oss om några år. Men oavsett vad vi tycker är den nya tekniken här för att stanna. Inom tio år kommer vägarna att trafikeras av minst 250 000 förarlösa bilar och år 2050 kör nästan alla bilar utan inblandning av föraren. Om den förutsägelsen slår in väntas också dödsolyckorna minskas till en bråkdel eftersom 90 procent orsakas av den mänskliga faktorn.

Men ingenting kommer utan en prislapp. Självkörande bilar förväntas bli ungefär 50 000 kronor dyrare - något många anser att det är värt. För även om majoriteten av de tillfrågade i undersökningen är negativa till den nya tekniken säger man sig vara beredda att slanta upp merkostnaden. På amerikanskt vis handlar det kanske mer om att visa grannen att man har det senaste. Det är som när stadsjeeparna intog de amerikanska förorterna. Inte för att de är bensinsnåla eller praktiska utan mer för att överglänsa grannens tre år gamla Chevakombi.

Idag dominerar stadsjeeparna trots att det sunda förnuftet säger att en fyrhjulsdriven högbyggd terrängbil med reservhjul på bagageluckan knappast hör hemma på smala förstadsgator. Amerikaner som tillfrågats vill att det ska synas på bilens utsida att den har den senaste tekniken och kan köra själv. Det är en fråga om status och att visa att man har råd men det allra senaste.

Men än finns det mycket att tänka på. I USA tjänar advokater stora pengar på oklarheten kring trafikolyckor och det händer att skadade uppvaktas redan på akuten av lagvrängare med visitkort i näven som erbjuder sina tjänster. Femtio procent går till den skadade och femtio till advokaten om man vinner i rätten eller lyckas skrämma den skyldige till förlikning. Dessa advokater ser framför sig scenarion där de kan kräva biltillverkare och bilägare på megabelopp i skadestånd när det sker en olycka.

För vem är ansvarig vid en olycka - föraren eller bilen och vad händer när man krockar på hemväg efter en blöt kväll på krogen med autopiloten inkopplad? I väntan på svaren är det många som hoppas få tjäna grova pengar på den nya tekniken och dess eventuella biverkningar. Samtidigt antyder försäkringsbolagen att premierna kommer att chockhöjas för dagens bilar som körs av människor (!) och anledningen är den stora olycksrisken.

Vid en datamässa i mitten av 90-talet så showade Bill Gates med att säga ?om bilen hade utvecklats i samma takt som datorn så hade den flugit idag?. Då var dock bilindustrin rappa och svarade: ?Kanske det. Men vi tror inte att våra kunder hade accepterat att flyga med en motor som kraschar var tionde minut?. Snart är det bara vingarna som fattas!

Läs mer om