USA rat(t)ar diesel

Diesel, diesel och åter diesel! Kollar du modellnamnet i baken på passerande bilar inser du snabbt att diesel är förstahandsvalet som drivmedel för våra bilar. Men det är inte så länge sedan diesel stod för långsamma, tröga och svartrökande personbilar. Så är det fortfarande i bilens hemland USA, men nu ska General Motors övertyga jänkarna om att diesel är framtiden.

Foto:

Krönika2014-12-02 05:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Audi, BMW och Mercedes har i flera år utan framgång försökt övertyga amerikaner om att köra dieselbilar. Intresset har varit iskallt och anledningen är oljebrännarna som Detroit lanserade i slutet av åttiotalet. Kvalitén var usel, motorerna höll inte vad de lovade och för att tanka var man tvungen att trängas med långtradare vid slabbiga mackar.

Ombytta rollerNu ska det dock bli ändring på det lovar General Motors. Eftersom jänkarna är fixerade vid siffror har man kommit på den briljanta iden med att presentera dieselbilarnas vridmoment istället för hästkrafter. Så när biljätten lanserar nya dieselmotorer framöver kommer bilarnas vridmoment att vara säljargument nummer ett. "Hästkrafter är ett förlegat sätt att sälja bilar" menar GM-ledningen och som alla säkert vet har dieselmotorer ett rejält försprång när det gäller kraft vid låga varv. Sedan återstår att se om det räcker för att vända en hel generation som uppfattar diesel som svart, smutsigt och illaluktande. Att motståndet är kompakt förstår man när General Motors i en optimistisk prognos hoppas att tio procent av de bilar man säljer år 2020 drivs med diesel. Här i Europa är det snart precis tvärtom.

Läs mer om