Vad händer med Volvo?

Det är Volvos förtjänst att våra amerikanska Ford-modeller blivit säkrare och bättre ihopskruvade så det var ett stort misstag att sälja Volvo till Kina". Orden kommer från Keith Madden som vet vad han snackar om. I många år var han Fordhandlare i Tuscaloosa, Alabama. Nu är Keith försäljningschef på Volvo i Fort Myers, Florida, och delar liksom många andra återförsäljare oron för märkets framtid.

Foto:

Krönika2010-04-29 07:27
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


"Volvo står för kvalité och säkerhet, det har vi inte sett mycket av från Kina" säger chefen vars kontor är ljust och luftigt möblerat. Väggarna pryds av de senaste Volvo-modellerna och på hedersplats i bilhallen står en röd PV 444 från 1951, till salu för 125 000 kronor. Jag räknar till fem säljare som alla är redo att välkomnande kasta sig över mig och erbjuda sina tjänster. Eftersom lönen baseras på provision är varje potentiell kund jätteviktig.
I takt med att bensinpriset stigit i USA minskar suget efter de största stadsjeeparna och det bekräftas när jag tittar ut genom de nyputsade panoramafönstren. Raden av inbytta XC90 med V8 är lång och trots generösa rabatter som får en svensk att börja fantisera om köp förblir de stora stadsjeeparna osålda. Även minstingarna från Volvo får ett ganska kallt mottagande och inte heller C30 som fått en facelift inför modellåret får jänkarna att höja på ögonbrynen. Många amerikanska kunder anser dessutom att S40 och V50 är alltför små och sneglar på modeller som är ett nummer större.
Volvo V70 som är en bästsäljare här hemma nobbas helt i USA och nu upphör försäljningen. Det visar hur olika kunder i olika världsdelar resonerar. V70 som är en av marknadens mest praktiska familjefraktare ratas för den tuffare XC60:n. Skulle försäljningen gå bättre om ni sålde Volvos dieselmodeller undrar jag? Även om det inte skiljer mycket mellan bränslepriserna vid pumpen är ju dieselmotorn överlägsen med sin låga förbrukning. Keith slår ifrån sig med båda händerna.
"Diesel, never in my life". Jag blir förvånad över hans kraftiga reaktion och ber honom förklara varför. "På åttiotalet introducerades dieselmotorer i flera populära amerikanska märken, men de höll kort och gott inte vad de lovade. Motorerna havererade med dyrbara reparationer som följd och det har kunderna inte glömt. Personligen tror jag inte att personbilsdieslar har någon framtid i USA". Tydligen har Volvo lyssnat på Keith och hans kollegor för inte någon av företagets modeller kan köpas med oljebrännare på den amerikanska kontinenten.

Vad är det då amerikanarna vill ha när varken de stora stadsjeeparna eller de mindre familjebilarna förmår hitta köpare? Keith pekar mot en metallicröd XC60 och han skiner plötsligt ikapp med Floridasolen. "Det här är framtiden" säger han. "Om de nya kinesiska ägarna förstår att crossover-modeller med tydlig europeisk design säljer är jag inte orolig". Volvos stadsjeep i mellansegmentet är helrätt för de amerikanska kunderna och handlarna har svårt att svara upp mot efterfrågan.
Hur ser den genomsnittlige Volvokunden ut i staterna, frågar jag väl medveten om att varumärket alltid haft hög status bland välutbildade i 50-60 årsåldern. Har den nya designstilen hjälpt till att locka yngre penningstarka grupper? Keith ruskar på huvudet. "Möjligen kan jag säga att snittåldern sjunkit till 40-50 år men de är knappast ungdomar".
Om du avslutningsvis fick ge Volvos ledning ett gott råd, vad skulle det vara? Försäljningschefen funderar och säger sedan bestämt. "Sluta flörta med ungdomarna, de väljer ändå andra mer lockande märken. Fortsätt med modeller formgivna i stil med XC60, den lockar kunder som aldrig tidigare tittat åt en Volvo". Keith lämnar mig för att skynda ut och möta en familj som vill byta in sin V70 mot en - XC60!