Vart är vi på väg?

Många hävdar att det var bättre förr och frågan är om det inte är sant. När utveckling snarare leder till avveckling kanske vi ska ställa oss frågan - vart är vi på väg? Vill du ta tåget från Kalmar län måste du nu betala med kontokort eller boka din biljett via mobilen eftersom det införts kontantstopp ombord. Anledningen sägs vara rånrisken, men det innebär även att personer utan kontokort får det tufft om de vill åka kollektivt.

Foto:

Krönika2012-06-28 04:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


På tal om att åka just kollektivt så är det precis vad Trafikverket vill att vi ska göra. De anser lustigt nog att det svenska vägnätet är färdigbyggt! Ska Sverige lyckas nå upp till de nya miljömålen måste biltrafiken minska med 20 procent, vilket i sin tur innebär att var femte bil måste bort. Att tågen oftare tycks stå stilla än att vara i trafik är det ingen som tar hänsyn till. Minsta lilla spår av snö eller frost på rälsen betyder inställda tåg och i bästa fall ersättningsbussar. Men det är inte bara under vinterhalvåret som det är problem - ni har väl hört talas om det nya begreppet lövhalka?

Att SJ har svårt att passa tidtabellen och haft stora problem är ju knappast någon nyhet, men visst kan det vara bekvämt att åka tåg. Istället för att ta bilen kan du luta dig tillbaka och ägna resan åt exempelvis en bok eller varför inte ta fram datorn och svara på alla mejl som blivit liggandes. Men då kan man ju ställa sig frågan om resan är värd pengarna? I de flesta fall blir det förvånansvärt nog billigare att ta bilen om du exempelvis ska nerifrån Skåne upp till Stockholm. Att åka kollektivt borde vara ett mer lönsamt alternativ och det inte bara sett till miljön.

Att ta fram "stora köttyxan" när man talar om biltrafiken och koldioxidutsläpp har blivit en vanlig företeelse. Bilen har länge fått agera syndabock i den ständiga jakten på bättre utsläppssiffror. En färsk undersökning gjord av holländska forskare visar att ett kilo färdigproducerat nötkött kan generera så mycket som 335 kilo koldioxid, vilket motsvarar en sträcka på 160 mil. Att korna bidrar till större miljöpåverkan än biltrafiken tycks inte miljökämparna ta hänsyn till, men så är ju också kon helig i vissa länder!

Yttrandefrihet - visst är det rätt märkligt? I länder med diktaturer kämpar folk för att få göra sin röst hörd och att få ha en egen åsikt. I Sverige har vi yttrandefrihet men ändå vågar inte många säga vad de tycker. Ta bränslepriset som exempel: det svider i plånboken varje gång du besöker macken för att fylla tanken. Du klagar hemma vid köksbordet, inför arbetskamraterna på lunchen men där är det stopp - trots att priset på soppan bidrar till ett klassamhälle. I andra länder protesterar man hej vilt tills man fått sin vilja igenom och där får de folkvalda sig en "rejäl omgång" om de inte håller vad de lovat.

Svenska statens förtjusning i etanol har varit svår att ta miste på. Att sedan framställningen leder till svält och kraftigt höjda priser på mat struntar man blankt i. Swedfund, som ägs av svenska staten, investerade 90 miljoner i ett företag i Sierra Leone som odlar sockerrör, vilket används till framställning av etanol. Bränslet betydde mer än löftet om jobb, skola och sjukvård och istället får befolkningen leva i missär. Visst finns det bättre lösningar för miljön och bilföretagen ligger i framkant när det gäller utveckling som leder till smartare miljöpolitik.

Volvo har nyligen testkört sitt Sarte-projekt för första gången på allmän väg. I 85 km/h tuffade konvojtåget fram på de spanska vägarna och det med stor framgång. Tre bilar samt en lastbil var påkopplade och denna typ av lösning syftar till att minska miljöpåverkan samtidigt som man vill höja säkerheten. Ett ytterligare exempel är den nya krockkudden "Pedestrian Airbag Technology" för fotgängare som man släpper i samband med lanseringen av nya V40. Systemet fungerar genom sju sensorer som skickar signaler till en styrenhet. Skulle den registrera benen på en människa höjs den bakre delen av huven och en krockkudde täcker vindrutan. Volvo vet skillnaden mellan utveckling och avveckling!

Läs mer om