Vart går (fart)gränsen?

Nu ska det bli tuffare tag mot alla bilister och polisen ska klämma åt oss rejält. Den utfästelsen kommer från Rikspolisstyrelsen - för vilken gång i ordningen undrar jag? Läser vidare i pressmeddelandet för att få reda på vad man ska göra. Kanske bötfälla när man svänger utan att blinka eller ligger för nära bilen framför? Nej, inte alls. Vad polisen ska satsa på är stoppa oss som kör 5-9 km/h för fort. Då kan olyckorna minska rejält, tror polisen.

Foto:

Krönika2013-08-06 04:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Min uppfattning är en helt annan. Olyckor vållas vid slalomkörning mellan filer, av bilister som SMS:ar och av ett fåtal som helt nonchalerar våra fartgränser och tror det är fri fart. Att ertappa den typen av trafikförsyndelser skulle verkligen ge avtryck i olycksstatistiken. Men det är klart mycket enklare att gömma sig med en laserpistol och döma ut böter där 60 sträckor blir 50 och man ligger några ynka km/h över.

Det bidrar knappast till säkrare trafik, snarare till mer irritation och fler olyckor. Polisen hävdar ju att den så kallade pinnjakten, där det gäller att imponera på chefen med mest utskrivna böter, är avskaffad. Men när Rikspolisledningen beordrar ut styrkorna för att klämma åt den som kör 6 km/h över gränsen kan man inte låta bli att undra om det inte är ett nytt sätt att få in skattepengar. För det blir inte svårt att hitta fartsyndare som släpper gasen och rullar i stället för att tvärbromsa ner till laglig fart när man kommer in i en lägre fartzon.

Det är ingen hemlighet att polisen har svårt att få anslagen att räcka till. Vi har läst om polisdistrikt som har ont om bensinpengar, vilket naturligtvis är galet. Samtidigt visar nya siffror att polisen inte lyckats få fram säkra bilförare. Olyckor är vanliga över hela landet och inom alla polismyndigheter. Enbart i Stockholm krockas polisbilar till en kostnad av runt fem miljoner kronor per år och sedan 2005 har olyckor med polisbilar kostat skattebetalarna över 65 miljoner kronor, uppger Kammarkollegiet.

Men det är inte bara vid biljakter man krockar, det är minst lika vanligt vid den dagliga patrulleringen och 2012 var första året på länge som man kunnat se en nedgång i trafikolyckor med utryckningsfordon. Det sker samtidigt som polisledningen blivit hårdare med att kräva skärpt förarträning. Samtidigt ska polisbilar - likt flygplan - utrustas med "svarta lådor". På så sätt ska man enklare kunna analysera olyckor där polisbilar är inblandade. Amerikansk polis använder sedan många år videokameror som spelar in allt, för att förenkla bevisfrågan.

I Storbritannien har man sedan flera år gjort tester med "svarta lådor" i polisbilar och erfarenheterna är övervägande positiva. Man slipper tidsödande utredningar och de lagrade uppgifterna visar hastighet, GPS-koordinater och återger kommunikationen i polisradion. Under året väntas Rikspolisstyrelsen besluta om inledande försök med "svarta lådor" i några utvalda polisdistrikt.

Men, och det är intressant, polisen betonar att den nya tekniken enbart ska användas som ett hjälpmedel och tekniken ska inte få avgöra skuldfrågan. Vid ett samtal med föraren ska man titta på vad som hände och hur olyckan kunnat undvikas. Inom flyget och polisen utomlands är det just för att utreda skuldfrågan man använder avancerad teknik, men så långt är inte vår svenska polis beredd att gå. Det låter lika dumt som historien om polisen som stoppade en bilist för fortkörning. Har ni körkort, frågar polisen? Nej, svarar bilisten.
- Det var tur för dig det, för annars hade du blivit av med det på en gång!

Läs mer om