Vem drog ur sladden?

Proppen verkar ha gått och det ser mörkt ut för elbilsindustrin. Det ena märket efter det andra drar ur sladden och lägger tillverkningen på is. Opel stoppade utvecklingen av sin elversion av Adam och Toyota droppar nu sin IQ. Opel Ampera blev Årets Bil i Europa men nu stoppar General Motors bandet då kunderna sviker och närmare 8 000 exemplar av syskonhybriden Chevrolet Volt samlar damm hos återförsäljarna i USA.

Foto:

Krönika2013-03-01 05:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


General Motors tar till ett klassiskt knep och skyller motgångarna med Ampera på oss journalister. Negativa rapporter i media när ett antal hybrider av oförklarlig anledning började brinna sägs ha skrämt kunderna. Amerikanska västkusten används ofta som testmarknad för nya produkter då befolkningen anses vara mer öppen för nya trender än övriga USA. Innan elbilarna lanserades jublade många och såg framför sig en miljö med ren luft, men när man provkörde elbilarna dog intresset lika snabbt som batterierna.

Jänkarna vill att en bil ska se ut som den alltid gjort och det gör inte elbilarna som är designade för lägsta möjliga luftmotstånd. Nissan Leafs formgivning jämförs med en badanka och trots att de slimmade framtidsbilarna klarar alla krocktester så uppfattas de som sköra äggskal av amerikaner. De anser nämligen att bilens storlek är avgörande för hur säker den är. Ju större desto bättre, sedan spelar det ingen roll hur mycket president Obama pratar om miljösamvete. Men lösningar som gör elbilarna mer konkurrenskraftiga är på gång. Volvo jobbar exempelvis med en snabbladdare som ska minska laddningstiden till enastående 1,5 timme.

I USA testar man som bäst batteribytarstationer. I stället för att vänta 16 till 24 timmar medan batteriet laddas svänger du in till "batterimacken" som mest liknar en tvättbana. Du sitter kvar medan bilen rullar upp på bandet, en robot lyfter bort de urladdade batterierna under golvet och monterar dit nya. Två minuter senare kan du ljudlöst glida ut i trafiken med ett fulladdat batteri. "Det är snabbare än att tanka bilen" konstaterar uppfinnarna glatt.

Oavsett biltyp så kan man fråga sig vad som är den mest optimala farten? Jo, 30 km/h, d.v.s. mopedfart, anser några svenska trafikforskare. De menar att när farten ökar till femtio flerdubblas olycksrisken och städerna skulle vinna att ha en maxgräns på 30 km/h samtidigt som nackdelarna är minimala, enligt forskarna. Det är inte utan att man undrar i vilken verklighet "vitrockarna" i labbet lever.

Har man helt missat att bilar betygssätts i olyckor med gående och att nya bilar har olika hjälpsystem som gör trafiken säkrare? Hur bra är det för miljön med köer av bilar som sniglar fram i låg fart? Tja, alla som försökt ta sig genom Stockholm vet svaret. Farten är snarare lägre än 30 km/h och kökrockar som korkar igen Essingeleden är standard. Ute i verkligheten är snabb genomströmmande trafik säkrare och skapar mindre irritation och olyckor än forskarnas mopedfartsidé.

Den trettonde december kommer Lucia med ljus i håret och glögg på brickan. Men för en del har den fjortonde - dagen efter - ett mer bestående minne. Det var då på morgonen man fastnade i polisens blåskontroll och blev av med körkortet. Starkglöggen kan ge en besk eftersmak i flera månader och det behövs inte mycket för att nå straffgränsen på 0,2 promille. Böter blir det alltid och i värsta fall upp till ett halvår bakom galler. Polisen har räknat ut att var femte som tar bilen dagen efter är osäker på om man nyktrat till.

Men nästa år blir det ännu tuffare om man kör berusad. Då kommer en ny lag som ger polisen rätt att beslagta bilen om ett trafikbrott upprepas tre gånger under en sexårsperiod. Polisen kommer dessutom ha rätt att skrota bilen om de anser att förvaringskostnaden blir större än värdet. Förra året gick hela 31 miljoner kronor åt till förvaring av beslagtagna bilar. Pengar som kan användas till något betydligt vettigare!

Läs mer om