Vi gör tvärtemot USA

Medan våra myndigheter planerar för ytterligare 1 000 nya fartkameror och diskuterar att sänka fartgränser gör man tvärt om i USA. Jänkarna skrotar plåtpoliserna längs vägarna och höjer istället hastighetsgränserna. Kameror som plåtar rödljuskörare har visat sig öka antalet olyckor i stället för att höja trafiksäkerheten. Man kan ju ställa sig frågan: vilket land är på rätt väg?

Foto:

Krönika2013-08-31 04:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Anledningen, enligt polisen i Florida, är att förarna ställer sig på bromsen när det blir gult. Bilisterna bakom hinner inte reagera och kökrockarna skjuter i höjden. Att röja upp efter varje olycka betyder i sin tur mera köer och nya kökrockar. Därför monteras nu fartkamerorna ner i flera städer i Florida.

Polisen ser röttSamtidigt höjer man fartgränserna och det sker med motiveringen att trafiken blir säkrare. 125 kilometer i timmen blir en allt vanligare maxgräns på motorvägar i flera delstater i USA. Längst har man gått i oljerika Texas där 135 km/h är hastighetsgräns på den nya betalvägen mellan Austin och San Antonio. Högre fart betyder kortare reaktionstid, men trots det har antalet olyckor i USA sjunkit till samma nivå som direkt efter kriget 1949. Att det är en hel del som skiljer staterna från oss bevisas av att det kan bli lagligt för motorcyklister att köra mot rött. "Vi mc-ägare är utsatta för uselt väder och behöver få det lite enklare i trafiken" säger mannen bakom förslaget, senator Paul Schumacher. Det främsta argumentet är att trafikljusen optimerats för bilar och att sensorerna inte känner av när en hojåkare väntar på grönt. Polisen gör tummen ner, men förslaget väntas gå igenom och bli lag i flera delstater redan i år.

Läs mer om