Volvo lever farligt i USA

Bilderna på superläckra Volvo Concept Coupé som visades upp för världspressen på bilsalongen i Frankfurt har också hittat vägen till USA. Eftersom de flesta fortfarande upplever Volvo som ett svenskt märke så får jag som USA-korre många nyfikna frågor om bilen. "Kommer den med V8 eller kanske V10?" undrar en kostymklädd herre som rattar Corvette. När jag berättar att det ska sitta en fyra under huven tror han att jag driver med honom.

Foto:

Krönika2013-11-22 07:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


I en världsdel där bensinen kostar en femma litern, prestige mäts i cylindervolym och antalet avgasrör, är det inte så konstigt att fyrcylindriga motorer hör hemma i golfbilar eller som bäst i tonåringens förstabil. Det är en självklarhet att exempelvis brevbärarens fyrkantiga postbil har en stor sexa under huven och när poliserna skulle bli av med sina törstiga Ford Crown Victoria med vinkelåttor och få mer ekonomiska Dodge Charger med sexor så protesterade man högljutt.

Volvos satsning på en helt ny motorfamilj som bygger på små och snåla bensinfyror är ett lovvärt försök att skona miljön och sänka förbrukningen. Kombinerade med turbo, kompressor och i vissa fall en elmotor så ska ingen kunna klaga på dålig effekt, enligt Volvo. På sikt är alltså de fem- och sexcylindriga motorerna på väg ut och frågan är om det räcker med enbart fyror för att slåss i premiumligan?

Den amerikanska analyssajten "24/7 Wall Street" tror inte det och listar Volvo som ett av tio företag som försvinner från den viktiga amerikanska marknaden redan under 2014. De bygger spådomen på vikande försäljningssiffror då varken V40, V60 eller V70 importeras till staterna. En biltillverkare utan brett modellutbud har svårt att mäta sig på den stentuffa marknaden som domineras av GM, Ford, Toyota samt de tyska premiummärkena Audi, BMW och Mercedes.

Vi hoppas naturligtvis att analyssajten har fel, vars rapport även innehåller oroväckande signaler om storförluster i Kina. Volvo förtjänar inte att gå samma öde tillmötes som Saab. Kan måhända tillverkarens breda utbud av dieselmaskiner rädda försäljningen i USA? Nej, staterna är inget dieselland och här tycker bilköparna att oljebrännare hör hemma i lastbilar. Audi, BMW och Volkswagen försöker i jätteannonser övertyga jänkarna att dagens dieselbilar är snabba och snåla, men det hjälper föga när man måste trängas med långtradarna vid slabbiga pumpar för att fylla tanken.

Slutsatsen blir att Volvos slitstarka dieselmaskiner inte platsar i USA och företagets premiumplaner riskerar att haverera innan de ens har påbörjats. Svulstiga motorer höjer nämligen statusen här, samtidigt som göteborgarnas två grundpelare "säkerhet och miljö" inte väger lika tungt. Säga vad man vill om de amerikanska bilköparna, men de är inte öppna för nytänkande. Det kan man kanske förstå när en av de bästsäljande bilarna är en lastbilspickup med V8.

Hoppet står därmed till dagens förstabilsköpare. Hos dem spelar antalet cylindrar ingen roll eftersom det viktigaste hos dagens tonåringar är bilens infotainmentsystem. En stor pekskärm och alla tänkbara uppkopplingsmöjligheter för poddar och smartphones är vad som säljer. Ständig uppkoppling till sociala medier är vad som är premium för nästa generation bilköpare. Om bilen sedan drivs av en fyra eller en effektiv elmotor spelar mindre roll.

Nu återstår frågan om USA-marknaden hinner mogna för att uppskatta Volvos miljömotorer? Tja, lyckas man bara hålla ut till landets tonåringar ska köpa sin första premiumbil så har Volvo skaffat sig ett rejält försprång och en stor chans att kapa åt sig en bit av jättekakan. Om inte, finns risken att det blir "kiss and goodbye" för Volvo i USA.

Läs mer om