Volvos dilemma i USA

När Volvo presenterar efterföljaren till XC90 betonar man hur avgörande det är att modellen slår i USA. Först då kan den bli den succé som Volvo behöver. Formgivningen som är stram och konservativ lovordas av oss journalister. Men den avgörande frågan är om amerikanarna accepterar en liten, tvåliters fyrcylindrig motor i en maffig lyxjeep när konkurrenterna har både sex och åtta cylindrar?

Foto:

Krönika2014-12-13 05:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Det finns inga alternativ, utan nya XC90 måste göra dundersuccé i USA och jag har träffat Floridas framgångsrikaste Volvosäljare Loren Scheffer, som sålt varenda modell sedan 140, för att få svar på tal. Han ler med hela ansiktet när han vinkar in mig på sitt kontor som pryds av förstoringar av nya XC90.

"Det här är den största nyheten på 20 år, eller sedan 850-modellen kom. Då sålde vi snabbare än göteborgarna kunde leverera. Den tvärställda femman var extremt tålig och mer pålitlig än sexan som kom efteråt". Loren Scheffer, som kan Volvo på sina fem fingrar, gör ingen hemlighet av att det har saknats modeller som kan konkurrera med de tyska premiummärkena.

"Nu har man lyckats till hundra procent och nya XC90 spelar i en helt annan division än föregångaren. Nu kan vi med rätta jämföra oss med Audi, BMW, Mercedes och till och med Land Rover samt Porsche". Men när jag frågar hur jänkarna, som är vana vid åttacylindriga motorer i lyxsuvar, ska reagera tvekar han. Jag späder lite elakt på hans osäkerhet med att konstatera att till och med brevbäraren på min gata kör omkring med en motor med fler cylindrar än nya lyxsuven från Göteborg.

"Jag tror det blir problem i början. Men efter att ha kört den nya generationen av motorer är jag inte orolig - framförallt dragkraften är fin och musklerna räcker. Det är en fråga om att informera och övertyga och jag tror vi kan lyckas". Däremot ser han ett stort frågetecken hur en fyrcylindrig tvålitersmotor ska fungera när jänkarna vill dra en tung husvagn eller båttrailer efter nya stadsjeepen. Räcker kraften? Annars kan husvagnsägare komma att välja bort Volvo.

Diesel undrar kanske någon? I USA säljs dieselmotorer nästan uteslutande till lastbilar och bussar. Intresset för diesel till vanliga personbilar är lika med noll och det vet exempelvis Audi och BMW som försökt introducera oljebrännarna. Med ett högt literpris och slabbiga mackar där man trängs med långtradare väljer förortsfruarna bort motoralternativet. Därför är det enbart bensinmotorer som gäller när Volvo nästa år introducerar S60L, vilken ska byggas i Kina. "L" står för "Long" och bilen är förlängd med en decimeter jämfört med "vanliga" S60.

"Vi får räkna med motstånd i början då bilar från Kina inte är synonymt med svensk kvalitet" säger Loren Scheffer lite tveksamt. Medelåldern bland de som tittar, klämmer och provsitter i bilhallen är rätt hög. När jag påpekar detta nickar Loren instämmande och menar att Volvo måste satsa på mindre bilar för en ny generation kunder. S40 och V50 säljs inte längre i staterna och det gör att Volvo tappar en generation bilköpare som i stället väljer de minsta modellerna från konkurrenterna.

"Volvo har lovat oss tio nya modeller inom några år" avslöjar Loren och fortsätter. "Vi saknar bilar i båda ändar av skalan. Dels instegsmodeller för yngre kunder, men också modeller som bjuder på lyx och flärd som kompletterar säkerhet och nordisk design". När jag ska gå pekar Loren på ett papper på skrivbordet. Det är leveransbeskedet för hans nya leksak, en Volvo S60 Polestar. Det första exemplaret som skeppas till staterna!

Läs mer om