SlÀng kokboken och lÀs en aptitretande roman

Kokböcker i all Àra men nÀr det gÀller att vÀcka matlust och inspiration i köket Àr skönlitteraturen överlÀgsen.

I boken "F" Ă€r Katarina Frostenson noga med att redogöra för vad hon Ă€ter. I slutet av boken finns ett recept pĂ„ stekt ankbröst – skrivet pĂ„ fri vers – som Viktor Andersson rekommenderar varmt.

I boken "F" Ă€r Katarina Frostenson noga med att redogöra för vad hon Ă€ter. I slutet av boken finns ett recept pĂ„ stekt ankbröst – skrivet pĂ„ fri vers – som Viktor Andersson rekommenderar varmt.

Foto: Christine Olsson/TT

Krönika2020-11-28 07:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

En av höstens mest utskÀllda böcker har varit Sigge Eklunds tunna skrift "Livets smÄ njutningar". Jag finner kritiken lika överdriven som lÀttköpt men skriver för sakens skull under pÄ det mesta. Med det sagt vill jag erkÀnna att fÄ av Ärets böcker har fÄtt det att vattnas i min mun som Eklunds. Livets smÄ njutningar Àr hos honom ofta förknippade med kulinariska sÄdana. HÀr finns bland annat en smittande kÀrleksförklaring till den utsökta pastarÀtten spaghetti vongole.

Mycket kan hĂ€nda nĂ€r man lĂ€ser en roman eller en diktsamling. Man kan röras till tĂ„rar eller vilja förĂ€ndra sitt liv i grunden. SjĂ€lv blir jag inte sĂ€llan sugen pĂ„ det som Ă€ts i böckerna och sĂ€tter genast upp anrĂ€ttningen pĂ„ veckomatsedeln. NĂ€r jag hĂ€romĂ„ret lĂ€ste Katarina Frostensons bok "K" (föregĂ„ngare till nya boken "F") blev jag sĂ„ sugen pĂ„ rött kött och dito vin att det var det enda jag Ă„t och drack i flera dagar. Och Sigge Eklunds bok skapade förutom ett pastasug Ă€ven ett efter mackor och iskall öl – och rabarberpaj.

ApropÄ mackor sÄ mÄste jag i förbigÄende fÄ tipsa om den som Leopold Bloom inmundigar i James Joyces roman "Ulysses". Resten av förplÀgnaden som Bloom petar i sig under sin irrfÀrdsdag i Dublin kan man gott skippa, men en macka pÄ fÀrskt vitt bröd med tomat, dijonsenap, sallad och gorgonzola Àr prima. SÀrskilt med ett glas bourgogne till.

Jag Ă€r som man kanske förstĂ„r ganska intresserad av kokkonsten. NĂ€mnas bör att det Ă€r ett nytt intresse. Det fanns en tid i mitt liv dĂ„ jag bara lagade matrĂ€tter utan namn. Men en lĂ„ng och ensam vinter i en frĂ€mmande stad (och med blott tvĂ„ kokplattor till mitt förfogande) började jag laga matrĂ€tter med namn – riktiga namn som boeuf bourguignon, oxrullader, Ă€rtsoppa, wallenbergare, strömmingslĂ„da och sĂ„ vidare. Jag vill pĂ„stĂ„ att ingenting har varit sig likt sedan dess.

Numera tÀnker jag redan vid middagsdisken pÄ vad jag ska tillaga dagen dÀrpÄ. Jag Àr pÄ stÀndig jakt efter att bredda min repertoar och vÀnder mig ibland till kokböcker. SÀgas bör dock att jag nÀstan alltid slÄr igen dem med en kÀnsla av besvikelse. Jag kÀnner mig varken inspirerad eller sugen. Kokboken Àr en stelbent och urvattnad genre som alltför mÄnga lallare med ett vÀlbesökt instagramkonto tror sig kunna skriva eller rÀttare sagt sammanstÀlla enligt sliten mall. Jag applÄderar dÀrför alla förnyare, som Lotta Lundgren, vars kommande bok "Laga mig" jag pÄ riktigt ser fram emot.

Tacka vet jag skönlitteraturen nĂ€r det gĂ€ller boklig matinspiration. Nu har ju MĂ„rtensafton redan varit, men heltstekt gĂ„s med alla tillbehör (minus den genomvidriga svartsoppan) Ă€r en riktig höjdare. GĂ„s hade jag nog aldrig fĂ„tt för mig att servera om det inte varit för gĂ„samiddagen i Klas Östergrens roman "Gentlemen". Det Ă€r förresten synd och skam att Östergren inte skriver ut hur lammbogen tillreds i nya romanen "Renegater". Den som har fĂ„tt stĂ„ till sig ett helt dygn och som Ă€r den godaste Henry Morgan nĂ„gonsin har Ă€tit. SnĂ„lt av Östergren att inte bjussa lĂ€saren pĂ„ receptet.

NĂ€r det gĂ€ller att dela med sig av recept Ă€r Katarina Frostenson ett föredöme. I sin nya bok "F" redogör Frostenson noggrant – och pĂ„ fri vers! – för hur hon till nyĂ„rsmiddag tillreder ankbröst med calvadossĂ„s efter maken kulturprofilens omsorgsfulla recept. Mycket kan sĂ€gas om den boken och dess föregĂ„ngare – men receptet pĂ„ ankbröst Ă€r fantastiskt.

Viktor Andersson.
Viktor Andersson.